طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    سرطانهای شایع در مردان مسن

    تعداد بازدید:2007

    لفظ سرطان سبب نگرانی شدید همه می شود ولی میزان تشویش، و طرز برخورد با مشکل در افراد مختلف متفاوت است. باید صبور بود و به درمانهای توصیه شده عمل کرد و از نظر روانی نیز بر بیماری غلبه کرده و با آن کنار آمد. بسیاری از سرطانهائیکه یک دهه قبل غیر قابل درمان بودند یا الان بطور کامل درمان می شوند و یا اینکه به طول عمر بیماران افزوده شده است. متاسفانه تعداد سرطانها بیشمار هستند ولی سه نوع سرطان شیوع بیشتری در خانمهای مسن دارند که بیشتر به آنها پرداخته می شود. وقتی می گوییم مسن یعنی در افراد بالای ۵۰ سال. وی این قانون و قاعده نیست هر سرطانی هر سنی را گرفتار می کند ولی باز هر سرطانی یک سن شیوع بیشتر دارد که ممکن است از دوران کودکی تا پایان عمر این شیوع متفاوت باشد.

    سرطان پروستات

    شاید هیچ سرطانی به اندازه سرطان پروستات در نوع بشر شایع نباشد البته در بعضی جاها سرطان پروستات را در رده دوم پس از سرطان پوست قرار می گیرد

    سرطان پروستات شایعترین سرطان در مردان است. امروزه برای بسیاری از بیماریها و سرطانها مارکر (Marker) های دقیقی تشخیص داده شده اند که با اندازه گیری آنها می توان پی به وجود یک بیماری خاص یا سرطان برد. اگر مارکر مربوط به سرطان باشد به آن تومور مارکر (Tumor Marker) گفته می شود. PSA تومور مارکر سرطان پروستات است، و در اینجا می خواهیم در مورد آن با شما خوانندگان گرامی صحبت کنیم.

    در بدن برای بسیاری از سرطانها، مثل سرطان بیضه، سرطان تخمدان و سرطان دستگاه گوارش تومور مارکر وجود دارد، یعنی اگر ما میزان تومور مارکر مربوطه را در خون اندازه گیری کنیم و از یک میزان مشخصی بالاتر باشد، بیانگر وجود احتمالی یک سرطان بخصوص خواهد بود. دقت تومور مارکرها در تشخیص سرطان متفاوت است، دقت تومور مارکر در تشخیص سرطان را با کلمه حساسیت مشخص می کنند، هر قدر میزان حساسیت (Sensitivity) یک تومور مارکر بیشتر باشد، دقت آن در تشخیص سرطان بیشتر است.

    حروف PSA مخفف کلمات Prostate Specific Antigen می باشد. با اندازه گیری میزان PSA خون با دقت بسیار زیاد می توان در مورد وجود یا عدم وجود سرطان پروستات (Prostate Cancer) در مردان اظهار نظر کرد. PSA حساسترین تومور مارکری است که بشر تا کنون کشف کرده است. میزان PSA در خون بر حسب نانوگرم در میلی لیتر بیان می شود، و برای جلوگیری از اطاله کلام در قسمتهای بعدی فقط خود میزان PSA بیان خواهد شد که منظور  نانوگرم در میلی لیتر می باشد. تست PSA آنقدر حساس است که اگر بالاتر از ۲۰ باشد وجود سرطان پروستات تقریبا قطعی است و سرطان به سایر نقاط بدن نیز دست اندازی کرده است.

    امروزه از اندازه گیری میزان PSA خون در مردان بطور وسیع استفاده می شود، منتهی نتیجه تست اگر توسط یک فرد متخصص و خبره تفسیر نشود، سبب دلنگرانی و استرس بیمار می شود. هر گونه بالا بودن PSA دلیل وجود سرطان پروستات نیست. در اینجا بطور دقیق توضیح داده می شود که میزان PSA خون چگونه تفسیر شود.

    حداکثر میزان PSA قابل قبول در خون ۲٫۵ است. یعنی بالاتر از ۲٫۵ غیر طبیعی تلقی می شود. منتهی هر بالا بودن PSA دلیل وجود سرطان نیست. یکی از مشکلات عمده در کشورمان عدم دقت کافی آزمایشگاهها در اندازه گیری میزان PSA خون است. اگر بیمار همزمان به دو آزمایشگاه متفاوت ارجاع شود، قطعا نتایج متفاوت گزارش خواهند کرد. میزان یک دهم هم در اندازه گیری PSA مهم است و نباید کوچکترین خطا در گزارش میزان PSA خون باشد. متاسفانه اگر شما یک بیمار را در دو روز متفاوت حتی به یک آزمایشگاه ارجاع دهید، نتایج متفاوت به شما گزارش خواهند کرد.

    میزان PSA خون بر حسب سن و حجم پروستات متفاوت خواهد بود. هر قدر اندازه پروستات بزرگتر باشد (پروستات خوش خیم)، میزان PSA خون بالاتر است. مثلا دو مرد ۶۰ ساله هر دو دارای میزان PSA برابر ۱۰ هستند، حجم پروستات در اولی ۳۰ گرم و در دومی ۱۲۰ گرم است. احتمال وجود سرطان پروستات در بیمار اولی بالای ۹۰ درصد و در بیمار دومی حدود ۱۰ درصد است.

    در موارد زیر میزان PSA خون بصورت کاذب بالا می رود و دلیل بر وجود سرطان نیست:

    • التهاب پروستات (پروستاتیت)
    • عفونت پروستات
    • بزرگی خوش خیم پروستات
    • معاینه انگشتی پروستات – اکثر مردانیکه برای بررسی پروستات نزد پزشک متخصص می روند، پروستات آنها از راه مقعد با انگشت معاینه می شود، این اقدام سبب بالا رفتن میزان PSA خون می شود.
    • سیستوسکوپی – سیستوسکوپی همان آندوسکوپی است که با آن مجرای ادرار، پروستات و مثانه بررسی می شوند. بعد از سیستوسکوپی میزان PSA بشدت بالا می رود. در کلینیک بیمار را نباید بعد از معاینه انگشتی و سیستوسکوپی جهت اندازه گیری میزان PSA خون ارجاع کرد، و باید ۱۲ هفته منتظر شد.
    • سوند زدن یا گذاشتن سوند در مثانه
    • احتباس ادراری: یکی از مشکلاتی که بزرگی خوش خیم پروستات ایجاد می کند، احتباس ادراری یا شاش بند شدن است. خود احتباس ادراری سبب بالا رفتن میزان PSA خون می شود و برای برطرف کردن احتباس ادراری، مثانه این بیماران را با سوند خالی می کنند. بنابراین پس از احتباس ادراری و سونداژ مثانه بیمار نباید جهت آزمایش PSA ارجاع شود.
    • انزال شدن: هر نوع انزال شدن مثلا بعد ار رابطه زناشوئی سبب افزایش موقتی میزان PSA خون می شود. میزان PSA باید سه روز پس از انزال اندازه گیری شود.
    • عفونت ادراری

    از آن طرف داروی بنام فیناستراید (Finasterid) وجود دارد که برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات بکار می رود. این دارو میزان PSA خون را ۵۰ درصد بصورت کاذب کاهش می دهد. یعنی در مردیکه فیناستراید مصرف می کند اگر میزان PSA خون ۲ گزارش شود، در حقیقت آن ۴ می باشد و از حداکثر میزان طبیعی بالاتر است. گاها بیماری با PSA بالا به پزشک مراجعه می کند و پزشک برای وی فیناستراید تجویز می کند، پس از سه ماه می بیند که میزان PSA خون وی به مقدار زیادی کم شده است و فکر می کند که بهبود پیدا کرده است، در صورتیکه اینطور نیست، مصرف فیناستراید سبب کاهش کاذب میزان PSA خون شده است و آن نباید سبب گمراهی پزشک یا بیمار شود.

    از آنجائیکه PSA حساسیت خیلی زیادی دارد، بالا بودن آن سبب استرس شدید در مرد می شود و بناچار برای تشخیص سرطان پروستات نیاز به نمونه برداری یا بیوپسی از پروستات می شود. بیوپسی پروستات پر هزینه و پر عارضه است و در بسیاری از موارد نتیجه آن منفی می شود. امروزه بندرت از میزان PSA تام خون جهت اخذ تصمیم استفاده می شود. در سطور فوق همه مباحث در مورد میزان PSA تام خون بود. از یک دهه قبل برای افزایش میزان حساسیت اندازه گیری PSA و کاهش میزان بیوپسی بی مورد پروستات از یک عده موارد دیگر استفاده می کنند که در زیر توضیح داده می شوند. خوانندگان گرامی اگر خدای نکرده دارای میزان PSA خون بالا بودند می توانند از پزشک خود درخواست کنند که بطرق دیگر نیز میزان PSA خون بررسی شود:

    1. اندازه گیری میزان PSA آزاد خون (Free PSA)

    همانطور که در سطور بالا ذکر شد آزمایشگاهها میزان PSA تام خون را اندازه گیری می کنند. PSA در خون به دو شکل وجود دارد، مقدار زیادی از آن به پروتئین متصل است و مقدار اندکی نیز بصورت آزاد در خون در حال گردش است که به آن PSA آزاد گفته می شود. یکی از راههای دقیق تشخیص سرطان پروستات اندازه گیری همزمان میزان PSA تام و آزاد خون می باشد. اگر نسبت میزان PSA آزاد به PSA تام کمتر از ۱۸/۰ (هیجده صدم) باشد، به احتمال زیاد بیمار مبتلا به سرطان پروستات است و باید بیوپسی پروستات انجام شود.۲. سرعت تغییر میزان PSA خون (PSA Velocity): یکی از دقیقترین روشها برای تشخیص سرطان پروستات است بشرطیکه آزمایشگاه دقیق باشد. هر گاه در طول یک سال میزان PSA خون بیش از ۰٫۷۵ افزایش یابد نشاندهنده وجود احتمالی سرطان پروستات است. مثلا فردی در ۱/۱۲/۹۱ میزان PSA خون را اندازه گیری کرده و برابر ۱ بوده است. همین فرد دوباره در اسفند ۹۲ میزان PSA خون را اندازه می گیرد، اینبار ۲ گزارش می شود و چون در عرض یک سال بیش از ۰٫۷۵ افزایش یافته است نشاندهنده وجود احتمالی سرطان پروستات بوده و نیازمند بیوپسی پروستات است.

    1. میزان تراکم PSA که به آن PSA Density گفته می شود. هرگاه ما میزان PSA تام خون را بر حجم پروستات تقسیم کنیم میزان تراکم PSA بدست می آید.
    2. تفسیر میزان PSA خون بر حسب سن (Age Adjusted PSA): امروزه مشخص شده است که سن دارای نقش عمده در میزان PSA خون است. برای تفسیر میزان PSA خون جداول بسیار دقیق وجود دارند، یکی از این جداول که ساده است جهت اطلاع شما خوانندگان محترم در زیر آورده می شود. شما می توانید با استفاده از این جدول میزان PSA طبیعی برای سن خود را مشخص کنید:
    محدوده سن نژاد آسیائی نژاد آفریقائی نژاد قفقازی
    ۴۰-۴۹ ۰-۲ ۰-۲ ۰-۲/۵
    ۵۰-۵۹ ۰-۳ ۰-۴ ۰-۳/۵
    ۶۰-۶۹ ۰-۴ ۰-۴/۵ ۰-۴/۵
    ۷۰-۷۹ ۰-۵ ۰-۵/۵ ۰-۶/۵

     

    ر شما نمی دانید که پروستات (Prostate) چیست و کار آن کدام است، ناراحت نباشید چون شما تنها نیستید. بسیاری از مردان نمی دانند که پروستات کجا قرار دارد و کار آن چیست. پروستات در گردن مثانه قرار دارد و مجرای ادرار پس از شروع از گردن مثانه از وسط پروستات عبور می کند (شکل ۷). بنابراین هر گونه مشکل در پروستات ممکن است جریان ادرار را تحت تاثیر قرار دهد.

    کار اصلی پروستات در مردان ترشح مایع منی می باشد. حدود ۶۰ درصد حجم مایع منی توسط پروستات ترشح می شود. پروستات در هنگام بلوغ مقداری بزرگ می شود. ولی بعداً اندازۀ آن ثابت می ماند تا سن ۴۰ سالگی که بطور پیشرونده شروع به بزرگ شدن می کند و در بسیاری از مردان با افزایش سن پروستات بیشتر بزرگ می شود، طوریکه از هر ۳ نفر مرد یکی از آنها در طول زندگی، پروستات خود را عمل می کنند. پروستات بیماریهای زیادی دارد ولی آنچه که از نظر سلامت مردان در اولویت است، سه بیماری پروستات به شرح زیر می باشد:

    • التهاب پروستات
    • بزرگی خوش خیم پروستات
    • سرطان پروستات

    التهاب پروستات

    التهاب پروستات (Prostatitis) ممکن است علت عفونی داشته باشد. شایعترین مشکل پروستات در مردان زیر ۵۰ سال همین التهاب پروستات است. حدود ۵۰ درصد مردان در دوره ای از زندگی خود تحت درمان التهاب پروستات قرار می گیرند. التهاب پروستات دارای سه نوع اصلی است:

    • التهاب پروستات عفونی
    • التهاب پروستات غیر عفونی
    • پروستات دردناک

    التهاب پروستات عفونی

    خود التهاب پروستات عفونی به دوسته بزرگ تقسیم می شود: حاد و مزمن. از هر نفر ۱۰ مردیکه دچار التهاب پروستات هستند، یکی از آنها مبتلا به التهاب پروستات (Prostatitis) عفونی است. علائم التهاب پروستات عفونی حاد، شدید بوده و معمولاً لازم است بیمار در بیمارستان بستری شود. علائم التهاب پروستات عفونی حاد عبارتند از:

    • تب و لرز
    • درد عضلانی
    • خستگی
    • درد در قسمت تحتانی کمر
    • درد و سوزش هنگام ادرار کردن

    اغلب بعلت عفونت و التهاب پروستات خیلی بزرگ شده و مانع تخلیه مثانه می شود و بیمار نمی تواند ادرار کند. نکته مهم در احتباس ادراری ناشی از التهاب پروستات عفونی حاد این است که به هیچ وجه نباید از طریق مجرای ادرار برای بیمار جهت خالی کردن مثانه سوند زد، چون خطر وارد شدن عفونت به خون وجود دارد. مثانه این بیماران باید از طریق شکم و توسط متخصص خالی شود.

    التهاب پروستات غیر عفونی

    از هر نفر ۱۰ مردیکه دچار التهاب پروستات (Prostatitis) هستند، شش نفر آنها مبتلا به التهاب پروستات غیر عفونی می باشند. اگر چه علت آن مشخص نیست ولی التهاب علت عفونی ندارد و ناشی از میکروبها نیست. یک عده علت آن را واکنش به ادرار و یا مواد محتوی ادرار می دانند. به عنوان مثال تعدادی از مردانیکه مبتلا به آلرژی و آسم هستند، مبتلا به التهاب پروستات غیر عفونی می شوند. علائم التهاب پروستات غیر عفونی عبارتند از:

    • احساس درد و ناراحتی در ناحیه بیضه ها، مجرای ادرار، قسمت تحتانی شکم و پشت.
    • ترشح مجرا بخصوص در هنگام اجابت مزاج
    • وجود خون در مایع منی
    • کاهش تعداد اسپرم
    • مشکلات جنسی
    • تکرر ادرار

    پروستات دردناک (Prostatodynia)

    از هر نفر ۱۰ مردیکه دچار التهاب پروستات هستند، یکی از آنها مبتلا به پروستات دردناک است. این بیماران همیشه در ناحیه پروستات درد احساس می کنند. متأسفانه علت این بیماری هنوز مشخص نشده است. برای افتراق سه نوع التهاب پروستات فوق الذکر تجربه و اطلاعات بالینی زیادی لازم است. علائم این بیماری عبارتند از:

    • درد و ناراحتی در ناحیه غده پروستات
    • درد و ناراحتی در ناحیه بیضه ها و مجرای ادرار
    • مشکل در ادرار کردن

    التهاب پروستات (Prostatitis) یک بیماری است که دوره درمان طولانی دارد و معمولاً ریشه کن نمی شود. بنابراین مردها باید سعی کنند که به این بیماری مبتلا نشوند. التهاب پروستات هر قدر زودتر و در مراحل ابتدائی تشخیص داده شود، بهتر درمان می شود. موارد زیر خطر ابتلا به التهاب پروستات در مردان را زیاد می کنند:

    • عفونت مثانه
    • بزرگی خوش خیم پروستات
    • ابتلا به بیماریهای آمیزشی مثل سوزاک و کلامیدیا
    • رابطه جنسی خارج از خانواده و داشتن شرکای جنسی متعدد
    • خوردن غذاهای تند مثل فلفل
    • آسب به قسمت تحتانی لگن مثل افرادیکه دوچرخه سواری حرفه ای می کنند

    بزرگی خوش خیم پروستات

    یکی از شایعترین بیماریها در مردان مسن همین بزرگی خوش خیم پروستات (Benign Prostate Hyperplasia) یا همان (BPH) است. علت آن این است که پروستات با افزایش سن بزرگ می شود. در حدود ۵۰ درصد مردان ۶۰-۵۰ ساله و ۹۰ درصد مردان ۸۰-۷۰ ساله دارای علائم بزرگی خوش خیم پروستات هستند. بزرگ شدن پروستات بعلت انسداد مجرای ادرار سبب ایجاد مشکل در تخلیه مثانه می شود (شکل ۸). علائم بزرگی خوش خیم پروستات عبارتند از:

    • تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن بخصوص شبها
    • برای شروع به ادرار کردن نیاز به زمان است و مثانه با زور زدن خالی می شود
    • عدم تخلیه کامل مثانه
    • آمدن قطره قطره ادرار پس از خاتمه ادرار کردن
    • جریان ادرار ضعیف و باریک

    از آنجائیکه علائم فوق الذکر می توانند در سایر بیماریها از جمله سرطان پروستات (Prostate Cancer) نیز دیده شوند، بنابراین مردانیکه دارای علائم فوق هستند لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنند. علائم بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) متغیر هستند و از آنجائیکه با افزایش سن پروستات بزرگتر می شود، بنابراین علائم نیز بدتر می شوند. اگر بزرگی خوش خیم پروستات درمان نشود می تواند سبب عفونت مثانه و کلیه ها و آسیب به عملکرد مثانه و کلیه ها شود. گاهاً بیمار بعلت بزرگی خوش خیم پروستات دچار نارسائی کلیه می شود. رابطه ای ما بین بزرگی خوش خیم پروستات و تعداد دفعات روابط زناشوئی وجود ندارد.

    سه فاکتور اصلی وجود دارند که خطر ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات در مردان را زیاد می کنند:

    • سن. از سن ۴۰ سالگی به بعد بزرگ شدن پروستات شروع می شود.
    • سابقه فامیلی. اگر پدر و برادر شما مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات بودند، امکان اینکه شما نیز مبتلا شوید بیشتر است.
    • بعضی حالات پزشکی مثل چاقی مرد را مستعد ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات می کند.

    سرطان پروستات

    سرطان پروستات (Prostate Cancer) شایعترین سرطان مردان است و پس از سرطان ریه شایعترین سرطانی است که مردها بعلت آن فوت می کنند. رشد سرطان پروستات در اکثر موارد بطئی است. هر قدر سرطان پروستات زودتر تشخیص داده شود درمان آن مؤثرتر خواهد بود. متأسفانه در ایران اکثر مردان مبتلا به سرطان پروستات در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می شوند. علائم سرطان پروستات همان علائم بزرگی خوش خیم پروستات هستند ولی چون سرطان پروستات به ناحیه ستون فقرات دست انداری می کند، یکی از علائم آن می تواند درد در ناحیه کمر و ستون فقرات باشد. چون سرطان پروستات (Prostate Cancer) در مراحل ابتدائی هیچگونه علامتی ندارد، بنابراین تشخیص آن در مراحل ابتدائی که بهتر درمان می شود، خیلی مشکل است، مگر اینکه بیمار جهت چک آپ خود مراجعه کند.

    یک عده عوامل خطر آفرین هستند که سبب می شوند شانس ابتلاء یک مرد به سرطان پروستات بیشتر شود:

    • سن. در سیاه پوستان بالای ۴۰ سال و در سفید پوستان بالای ۵۰ سال خطر سرطان پروستات افزایش می یابد.
    • سابقه فامیلی. مهمترین فاکتور خطر آفرین است. اگر برادر و یا پدر شما مبتلا به سرطان پروستات بوده است شانس گرفتاری شما به این بیماری ۲ برابر افراد عادی است.
    • نژاد. سیاه پوستان تقریباً ۲ برابر سفید پوستان به این بیماری مبتلا می شوند.
    • رژیم غذائی. رژیم غذائی کم فیبر، پر چرب و گوشت قرمز خطر ابتلاء به سرطان پروستات را زیاد می کنند.

    اقدامات پیشگیری کننده از سرطان پروستات

    • بعد از ۴۰ سالگی نسبت به آزمایش سرطان پروستات اقدام کنید.
    • رژیم غذائی سالم داشته باشید. بررسیها نشان داده اند که خوردن غذای پر چرب خطر سرطان پروستات (Prostate Cancer) را افزایش می دهد. از طرف دیگر، مواد غذائی پر فیبر، میوه، سویا و گوجه فرنگی پخته شده خطر ابتلا به سرطان پروستات را کم می کنند.
    • مواظب وزن خود باشید. چاقی خطر تعدادی از سرطانها از جمله سرطان پروستات را زیاد می کند.
    • بطور مرتب ورزش کنید.
    • سیگار نکشید
    • با پزشک خود در مورد سایر اقدامات پیشگیری کننده مشورت کنید.

    فرایند سلامتی در مردان (Men’s Health)، نه تنها خود آنها بلکه خانمها را نیز تحت تأثیر  قرار می دهد. سلامتی یک مرد تمامی افرادیکه در اطراف وی قرار دارند را تحت تأثیر  قرار خواهد. این افراد می بینند که پدر، برادر، پسر یا شوهر آنها از بیماری در رنج است. در این مبحث از آمار و ارقامی که استفاده می شود مربوط به جوامع غربی است چون از وجود معادل آنها در داخل کشور بنده اطلاعی ندارم. بیش از ۵۰ درصد خانمهای بیوه که اکنون در فقر زندگی می کنند، در زمانیکه شوهر آنها زنده بود فقیر نبودند. این خانمها در این موقعیت با خود می پرسند که آیا من نمی توانستم کار بیش از بچه داری، آشپزی و خانه داری انجام دهم تا شوهرم اکنون زنده در کنارم بود؟ آیا او نمی توانست بیشتر مواظب سلامتی خود باشد؟

    بیش از ۵۰ درصد مرگهای زودرس در مردان قابل پیشگیری هستند. یک مرد می تواند با کسب دانش و اطلاعات، هم زندگی خود را نجات دهد و هم با منتقل کردن این اطلاعات به مرد دیگر، یک زندگی دیگری را نجات دهد. شما باید به خاطر داشته باشید که کوچکترین علامت می تواند مهم باشد و لازم است آنرا با پزشک خود در میان بگذارید. ما در سطور بعدی شما را راهنمائی خواهیم کرد که چگونه مواظب سلامتی (Men’s Health) خود باشید تا ضمن افزایش طول عمر خود، کیفیت زندگی خود را نیز بهبود بخشید، به عبارت دیگر نه تنها زنده بمانید بلکه خوب هم زندگی بکنید. ولی اینها تمامی مطالب نیستند، فقط مقدمه ای بر یک موضوع اجتماعی بسیار مهم می باشند، بنابراین شما خواننده گرامی باید سعی کنید که دانش و آگاهی خود را هر چه بیشتر اضافه کرده و دائم آنرا بروز نمائید.

    وسعت معضل سلامت و بهداشت در مردان

    در سال ۱۹۲۰ طول عمر زنان فقط یک سال بیشتر از مردان بود ولی امروزه این تفاوت بیش از ۵ سال است. چرا؟ برای اینکه مردان:

    • در سنین پائین تر و بیش از زنان از بیماریهای قلبی عروقی، سرطان، دیابت، سکته و بسیاری دیگر از بیماریها می میرند.
    • همانقدر که خانمها مواظب سلامتی خود هستند، مردان نیستند.
    • بیشتر احتمال دارد که دارای رفتارهای غیر بهداشتی باشند.
    • موقع نیاز به پزشک، کمتر مراجعه می کنند.
    • کمتر از خانمها به اقدامات پیشگیری کننده از بیماریها پای بند هستند.
    • احتمال داشتن مشاغل پر خطر در آنها بیشتر است.
    • بیشتر در معرض تصادفات و حوادث می باشند.

    تشخیص علائم هشدار دهنده

    در ماشینهای جدید وقتی چراغ خطر یک قسمت روشن می شود، شما ماشین را جهت تعمیر قسمت مربوطه به تعمیرگاه مجاز می برید. ولی وقتی این چراغ خطر در بدن ما روشن می شود ممکن است به آن اهمیت ندهیم. در زیر چند تا از این چراغهای خطر را توضیح می دهیم تا متوجه شوید که اهمیت آنها چقدر است و چرا لازم است به موقع به پزشک مراجعه کنید:

    • تغییر در عادات روده ای و مثانه (یبوست، اسهال، سوزش ادرار، تکرر ادرار و غیره). وجود خون در ادرار نشاندهنده وجود بیماری مهم در سیستم ادراری (کلیه، حالب، مثانه و مجرا) می باشد. آیا شما در شب ۵ بار جهت ادرار کردن بیدار می شوید؟ اگر بله، دنبال مشکل خود باشید. علت آن ممکن است بزرگی پروستات باشد که اگر تشخیص و درمان نشود حتی خطر آسیب به کلیه ها نیز وجود دارد.
    • پشت درد مداوم، تغییر رنگ ادرار و مدفوع، تغییر در اندازه و رنگ زگیل و خال پوستی، توده های غیر معمول، درد قفسه سینه و سردرد راجعه، خونریزی از نقاط مختلف بدن که به سختی بند می آید، سرفه های غیر معمول، کاهش وزن بدون دلیل و خستگی زیاد، همگی می توانند نشان از وجود یک بیماری جدی باشند.
    • افسردگی. اگرچه خانمها بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند ولی خودکشی در آقایان ۴ بار موفق تر از خانمها است. چون مردان معمولاً تمایل به آشکار کردن مشکل خود و کمک جستن ندارند، اطرافیان بخصوص همسر باید بدنبال علائم افسردگی در شوهر خود باشد. این علائم می توانند به قرار زیر باشند: اضطراب، مشکل در خواب رفتن، شکایت از احساس غمگینی، تو خالی بودن و بی کس و یار بودن، اقدام به انجام کارهای خطرناک و بی پروا، و از دست دادن علاقه به چیزهائیکه قبلاً مورد علاقه وی بود.

    پیشگیری، پیشگیری و باز هم پیشگیری

    ورزش کنید، از غذاهای کم چرب و پر فیبر استفاده کنید، سیگار را ترک کنید، و بطور منظم بسته به سن خود چک آپهای دوره ای را انجام دهید. مردان تقریباً نصف زنان جهت چک آپ به پزشک مراحعه می کنند (این رقم صرفنظر از مراجعه خانمها به پزشک هنگام حاملگی است). حتی وقتی یک مرد به پزشک مراجعه می کند، اکثراً نمی تواند تمام آن چیزی که لازم است با پزشک خود در میان بگذارد. چرا مردان کمتر به سلامتی خود می اندیشند؟ مقداری از آن مربوط به چگونگی بزرگ شدن مرد است. ما به پسر بچه می گوئیم که چون یک مرد است، گریه نکند، شکایت نکند و اظهار ضعف و ناتوانی نکند. در دهه ۲۰ مردان فکر می کنند که فنا ناپذیر هستند و فکر می کنند که مراجعه به پزشک پول و وقت تلف کردن است. در دهه ۳۰ زندگی مردان بشدت مشغول کار و گرفتار خانواده هستند، و در دهه ۴۰ مردان دوست ندارند یک بیماری در آنها کشف شود و یا پروستات آنها معاینه شود. در زندگی محکم و قوی بودن دارای مزایائی است ولی آن می تواند برای یک مرد کشنده باشد. بسیاری از بیماریهائیکه زندگی را به مخاطره می اندازند، مثل سرطانها، بیماریهای قلبی و دیابت، اگر زود تشخیص و درمان شوند، ممکن است بطور کامل درمان شوند. دو تا از علائم اولیه سکته قلبی درد سینه و تنفس کوتاه می باشد. بررسیها نشان داده اند که دو سوم مردانیکه دچار این دو علامت می شوند، به پزشک مراجعه نمی کنند. اگر شما به خاطر نمی آورید که آخرین بار کی جهت بررسی به پزشک مراجعه کرده اید، تلفن را بردارید و از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید، حتی اگر احساس می کنید که خیلی سالم هستید.

    انتخاب کردن

    متأسفانه اغلب بیماران در پیدا کردن پزشک مناسب خود مشکل دارند و اگر بیمار بخواهد از بیمه خود استفاده کند در انتخاب پزشک بیشتر محدودیت خواهد داشت و امروزه هزینه یک عامل تعیین کننده بزرگ در اقدامات بهداشتی – درمانی است. ولی شروع کردن و پایدار کردن رابطه با پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است. چگونه پزشک خود را انتخاب کنید؟ اگر شما از بیمه استفاده می کنید می توانید از بیمه گر خود لیست پزشک و بیمارستانهای طرف قرار داد را بخواهید و در ضمن سئوال کنید که بیمه شما چه اقدامات پزشکی و درمانی را به چه میزان تحت پوشش قرار می دهد. سعی کنید که بهترین و کم هزینه ترین را انتخاب نمائید. می توانید از توصیه ها و مشورتهای دوستان و همکاران استفاده نمائید. اگر شما از سلامتی برخوردار هستید، بهتر است که به پزشک عمومی مراجعه کنید و اگر مشکل خاصی دارید بهتر است با پزشک متخصص مربوطه مشورت نمائید. به یاد داشته باشید که تا حد امکان پزشک خود را عوض نکنید. اگر شما نیاز به ویزیت توسط پزشک دیگری داشته باشید، پزشک شما حتماً شما را ارجاع خواهد داد، بعدا دوباره نزد پزشک خود برگردید و نتیجه را به اطلاع وی برسانید.

    اقداماتی که شما می توانید برای بهبود کیفیت زندگی خود و افزایش طول عمر خود انجام دهید:

    • از رژیم غذائی سرشار از سبزیجات، میوه جات، غلات کامل و کم چربی استفاده کنید.
    • دقت کنید که کلسترول رژیم غذائی محدود باشد و از چربیهای اشباع استفاده نکنید.
    • حداقل سه بار در هفته و به مدت ۲۰ دقیقه ورزش کنید.
    • خود را از اشعه آفتاب حفاظت کنید
    • وزن مناسب قد خود داشته باشید (تقریبا وزن ایده آل = قد منهای ۱۰۰)
    • حداقل در روز ۲۵۰ میلی لیتر آب (مایعات دیگر جایگزین آب نمی شوند) بنوشید
    • سیگار نکشید و از دود سیگار دیگران پرهیز کنید. به یاد داشته باشید اگر شما در نزدیک فردی باشید که ۳ عدد سیگار کشیده است، مثل این است که شما نیز یک عدد سیگار کشیده اید.
    • بطور منظم به پزشک خود مراجعه کنید
    • از سوابق بیماریها در خانواده اطلاعات کامل کسب کنید و با پزشک خود این اطلاعات را در میان بگذارید
    • اگر شما بالای ۴۰ سال دارید یک بار PSA (نشان سرطان پروستات) خون را اندازه گیری کنید. نیاز به تکرار آن را پزشک برای شما مشخص خواهد کرد.
    • از روابط جنسی خارج از خانواده و پر خطر پرهیز کنید
    • هنگام سوار شدن به ماشین کمر بند ایمنی خود را ببندید و هنگام سوار شدن به دو چرخه و موتورسیکلت، از کلاه ایمنی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کمربند و کلاه ایمنی موقعی در پیشگیری از حوادث موثر هستند که استاندارد باشند.
    • استرس خود را مدیریت کنید. استرس سبب آسیب به جسم می شود.
    • اگر احتیاج به کمک دارید حتما از فرد مناسب کمک بخواهید.

    شما باید برای سلامتی خود هزینه کنید. ثابت شده است که غربالگری مناسب سن از نظر بیماریهای مختلف، در بهبود سلامتی، کاستن از مرگ زودرس و ناتوانی به مقدار زیادی موثر است.

    کلیه ها دو عضو لوبیائی شکل هستند که در هر طرف در زیر دنده ها در ناحیه پهلوها قرار گرفته اند (شکل ۱) و مثل هر عضو دیگر بدن می توانند سرطانی شوند. کلیه ها مسئول دفع مواد زائد از بدن هستند. سرطان کلیه (Kidney Cancer) جزو سرطانهای با مشی بد محسوب می شود. سرطان کلیه ۲ درصد سرطانهای بدن را شامل می شود. در آمریکای شمالی بیشترین میزان شیوع و در آسیا و آفریقا کمترین میزان شیوع را دارد.

    در انگلستان سرطان کلیه (kidney Tumor) هشتمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان شایع در زنان می باشد. در سالهای اخیر به میزان شیوع سرطان کلیه در تمامی جوامع افزوده شده است. من از وجود آمار سرطان کلیه در کشور خودمان اطلاعی ندارم ولی میزان بروز سرطان کلیه در ۳۰ سال گذشته در انگلستان ۲ برابر شده است. مقداری از این افزایش، مربوط به پیشرفت در تکنیکهای تشخیصی می باشد. تعدادی از سرطانها به آهستگی پیشرفت می کنند و تعدادی دیگر رشد سریع داشته و غیر قابل درمان هستند. هنوز شیمی درمانی مؤثر برای سرطان کلیه ابداع نشده است. سرطان کلیه اکثرا در افراد بالای ۴۰ سال دیده می شود. هنوز علت این بیماری بخوبی مشخص نشده است، ‌ولی یک عده فاکتورهای خطر وجود دارند که فرد را مستعد ایجاد سرطان کلیه می کنند.

    این فاکتورهای خطر عبارتند از:

    • کشیدن سیگار: کشیدن سیگار خطر ایجاد سرطان کلیه را دو برابر می کند.
    • چاقی: افراد چاق بیشتر از افراد عادی مبتلا به سرطان کلیه می شوند.
    • فشارخون بالا
    • دیالیز طولانی مدت
    • شغل: افرادیکه با آسبستوز (لنت ترمز) و کادمیوم (صنایع تلویزیون سازی) سر وکار دارند، خطر ابتلاء به سرطان کلیه در آنها زیاد می شود. ذرات پراکنده آسبستوز در فضا ناشی از خوردگی لنت ترمز سرطانزا است.
    • جنس: مردان بیبشتر از زنان مبتلا به سرطان کلیه می شوند.
    • سابقه فامیلی: کسانیکه در یکی از افراد خانواده سابقه سرطان کلیه دارند، شانس ایجاد سرطان کلیه در آنها بیشتر از افراد عادی است.

    اینکه تمامی افراد مبتلا به سرطان کلیه دارای عوامل خطر فوق باشند، اینطور نیست، بسیاری از افراد مبتلا به سرطان کلیه، دارای هیچیک از فاکتورهای خطر فوق نیستند.

    علائم و نشانه های سرطان کلیه (Kidney Cancer) کدامها هستند؟

    • شایعترین علامت وجود ادرار خونی (Hematuria) است.
    • درد مبهم در پهلوها که مداوم است و از بین نمی رود.
    • وجود توده (Mass) در پهلوها
    • کاهش وزن
    • تب
    • خستگی، ضعف و بیحالی

    ممکن است یک عفونت، کیست کلیه و سایر موارد نیز سبب علائم فوق شوند، ولی بیمار باید هوشیار باشد، که به موقع به پزشک مراجعه و بررسی شود.

    تشخیص

    پزشک ابتدا بیمار را معاینه می کند، اگر مشکوک به سرطان کلیه باشد، بهترین تست تشخیصی، CT اسکن است.

    درمان

    برای مشخص ساختن روش درمانی هر سرطانی باید ابتدا مشخص کرد که سرطان در کدام مرحله است (مراحل ابتدائی یا پیشرفته). سرطان کلیه دارای ۴ مرحله است:

    • مرحله یک: اندازه توده (Mass) سرطانی کوچکتر از ۷ سانتی متر و محدود به کلیه است.
    • مرحله ۲: اندازه توده سرطانی بزرگتر از ۷ سانتی متر و محدود به کلیه است.
    • مرحله ۳: توده سرطانی از کلیه عبور کرده و نواحی اطراف کلیه را گرفتار کرده است، ولی دست اندازی دور دست ندارد.
    • مرحله ۴: سرطان به نقاط دور دست مثل کبد و ریه دست اندازی کرده است.

    متأسفانه سرطان کلیه شیمی درمانی مؤثر ندارد و در مقابل پرتودرمانی نیز مقاوم است، بنابراین درمان در هر مرحله ای جراحی است. باید حداکثر سعی را کرد که تمام سرطان از بدن بیمار با جراحی خارج گردد. در جراحی برای سرطان کلیه هر آنچه که در داخل فاسیای کلیه وجود دارد که شامل غده فوق کلیه نیز می شود، درآورده می شود (شکل ۲). پس از جراحی بیمار باید بطور دقیق تحت نظر باشد و دستورات پزشک را اجرا کند. معمولاً  در ابتدا هر شش ماه CT اسکن، عکس سینه و آزمایشات خون انجام می شوند.

    شانس عود سرطان پس از جراحی بخصوص در مراحل ۳ و ۴ زیاد است. اگر سرطان کلیه عود کرد باید مجددا جراحی شود. شایعترین محل عود، همان محل درآوردن کلیه می باشد. رویهمرفته ۷۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان کلیه ۵ سال زنده می مانند ولی متأسفانه در مراحل پیشرفته از این میزان به مقدار زیادی کاسته می شود.

     

    بطور خلاصه:

    • سه علامت وجود خون در ادرار (Hematuria)، درد پهلو و وجود توده (Mass) در پهلو بیانگر وجود سرطان کلیه (kidney Tumor) است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
    • در مردان ۸/۱ برابر زنان دیده می شود.
    • سرطان کلیه شیمی درمانی موثر ندارد.
    • سرطان کلیه (Kidney Cancer) در مقابل پرتو درمانی مقاوم است.
    • تنها درمان موثر سرطان کلیه (kidney Tumor) در هر مرحله جراحی است.
    • در مراحل پیشرفته بیماری، پیش آگهی خیلی بد است.

     

    سرطان بیضه

    سرطان بیضه (Testicular Cancer) یکی از سرطانهای نسبتاً شایع در مردان می باشد. از هر ۲۵۰ نفر مرد یک نفر آن در طول زندگی مبتلا به سرطان بیضه می شود. سرطان بیضه دارای اهمیت خیلی زیادی است. اکثراً مردان جوان را گرفتار می کند. حداکثر شیوع سنی آن ما بین ۴۰-۲۰ سالگی است، در حقیقت آن شایعترین سرطان در مردان ۴۰-۲۰ ساله است. سرطان بیضه یک درصد کل سرطانهای بدخیم در مردان را شامل می شود. در حدود ۳-۲ درصد موارد، سرطان بیضه دو طرفه است.

    سرطان بیضه اگر به موقع تشخیص داده نشود، بسرعت در بدن پخش می شود. یک عده فاکتورهای خطر آفرین وجود دارند که سبب شیوع زیاد سرطان بیضه (Testis Cancer) در افرادی می شوند که دارای این فاکتورهای خطر هستند. سرطان بیضه بندرت قبل از ۱۵ سالگی دیده می شود، ولی انواعی از سرطان بیضه وجود دارند که حتی در شیرخواران نیز دیده می شوند. خوشبختانه سرطان بیضه از جمله سرطانهائی است که درمانهای مؤثر برای آن وجود دارد. اگر به موقع تشخیص داده شود و درمان صحیح انجام شود، تا ۹۰ درصد موارد را می توان با موفقیت درمان کرد. حتی در مواردی که سرطان بیضه به سایر نقاط بدن دست اندازی کرده است، تا ۸۰ درصد موارد قابل درمان است.

    شایعترین علامت سرطان بیضه وجود یک تودة بدون درد در داخل نسج بیضه می باشد، مثلاً بیمار یک تودة سفتی به اندازة فندق در داخل نسج بیضه لمس می کند. تقریباً ۹۹ درصد توده های سفت در داخل نسج بیضه سرطان هستند، بنابراین هر تودة داخل نسج بیضه سرطان است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. بیمار نباید بعلت خجالت کشیدن، از مراجعه به پزشک خود داری نماید. به  تمامی مردان توصیه می شود که هر چند یک بار بیضه های خود را بدقت لمس کنند و در صورت مشاهدۀ هر گونه توده در داخل نسج بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. این بخصوص در افرادی صدق می کند که دارای عوامل خطر ساز یرای سرطان بیضه هستند.

    سه عامل خطر آفرین برای ابتلا به سرطان بیضه (Testicular Cancer) وجود دارند:

    1. مهمترین عاملی که خطر ابتلا به سرطان بیضه در مردان را زیاد می کند، بیضه های نزول نکرده هستند. در مقاله ای جداگانه در مورد بیضه های نزول نکرده به تفصیل توضیح داده شده است، بطور خلاصه در عده ای از نوزادان پسر، موقع تولد یک یا هر دو بیضه در محل طبیعی خود که همان کیسة بیضه می باشد قرار ندارند، اگر اینگونه بیضه ها تا پایان سال اول زندگی در محل طبیعی خود قرار نگیرند باید با عمل جراحی آنرا در محل طبیعی خود قرار داد. قرار دان بیضه در محل طبیعی قبل از یک سالگی هم سبب کمک به بهبود پتانسیل باروری در سن بعد از بلوغ می شود و هم اینکه بیضه از داخل شکم پائین آورده شده و در محلی قرار می گیرد که به راحتی قابل معاینه باشد. توجه داشته باشید که پائین آوردن بیضة نزول نکرده از خطر ایجاد سرطان بیضه در آینده نمی کاهد. خطر ایجاد سرطان بیضه در فردیکه دارای یک بیضة نزول نکرده بوده است، ۳۰-۱۵ برابر افراد عادی است. بنابراین اینگونه افراد باید بدقت تحت نظر باشند. این خطر آنقدر زیاد است که اگر مردی بعد از سن بلوغ جهت عمل جراحی بیضة نزول نکرده مراجعه کند، ترجیح می دهیم که بیضة مربوطه بطور کامل در آورده شود.
    2. دومین عاملی که احتمال ابتلا به سرطان بیضه (Testis Cancer) را زیاد می کند، تحلیل رفتن بیضه به هر دلیل می باشد. یکی از علل شایع تحلیل رفتن بیضه، عفونت شدید بدنبال ابتلا به اریون است. اگر پسر بچه ای یا مردی مبتلا به اریون شود، به احتمال ۳۰ درصد یک یا هر دو بیضة وی مبتلا به عفونت بیضة اریونی خواهد شد، هر بیضه که گرفتار شود، بتدریج دچار تحلیل شده و از بین می رود. اگر ابتلا دو طرفه باشد هر دو بیضه دچار تحلیل شده و ضمن اینکه فرد قدرت باروری خود را از دست می دهد، خطر ابتلا به سرطان بیضه در وی نیز زیاد می شود. بنابراین زدن به موقع واکسن اوریون می تواند از این خطر بزرگ پیشگیری نماید.
    3. عامل بعدی که خطر ابتلا به سرطان بیضه (Testicular Cancer) را زیاد می کند، وارد شدن ضربات شدید به بیضه ها است. گاهاً به هر دلیلی مثلاً ورزش، افتادن و یا وارد شدن ضربه توسط دیگران، آسیب به نسج بیضه ایجاد می شود. در اینگونه افراد نیز خطر ابتلا به سرطان بیضه افزایش می یابد.

    علائم سرطان بیضه به قرار زیر هستند:

    1. شایعترین علامت وجود یک تودة بدون درد در داخل نسج بیضه است.
    2. احساس درد حاد یا مبهم در کیسة بیضه یا قسمت تحتانی شکم
    3. بزرگ شدن سینه ها، بعضی از تومورهای بیضه ماده ای ترشح می کنند که سبب بزرگ شدن سینه ها در مردان می شوند.
    4. احساس درد در قسمت تحتانی کمر که بعلت دست اندازی تومور بیضه به ناحیه شکم می باشد و در مراحل پیشرفتة بیماری دیده می شود.
    5. یکی از محلهای شایع دست اندازی سرطان بیضه ریه ها می باشند که در آن بیمار ممکن است دچار سرفه با خلط خونی شود، اگر این علامت ایجاد شود متاسفانه نشاندهندة مراحل بسیار پیشرفته بیماری خواهد بود.

    تشخیص ناصحیح و تأخیر در مراجعه سبب تأخیر در شروع درمان و بدتر شدن پیش آگهی بیماری می شود. بهترین راه تشخیص ماهیت توده های بیضوی، انجام سونوگرافی از بیضه ها است.

    درمان سرطان بیضه

    در ابتدا برای درمان سرطان بیضه (Testicular Cancer)، باید بیضۀ همانطرف در آورده شود. ولی آن همۀ درمان نمی باشد. نوع درمان بعدی پس از در آوردن بیضه، بستگی به تشخیص پاتولوژی و وسعت بیماری دارد. بسته به شرایط بیمار می توان از پرتو درمانی، شیمی درمانی و جراحی استفاده کرد. همانطور که در سطور بالا ذکر گردید، بعلت پیشرفتهای درمانی، شانس زنده ماندن بیمار برای ۵ سال در مراحل ابتدائی ۹۵ درصد و در مراحل پیشرفته ۸۰ دصد است. بطور خلاصه هیچ توده و بزرگ شدن بیضه را دست کم نگیرید و خجالت مانع مراجعۀ شما به پزشک نشود.

    سرطان مثانه

    سرطان مثانه یکی از سرطانهای نسبتا شایع در مردان می باشد. این سرطان مخصوص سنین بالا است. از هر ده نفر مرد مبتلا به سرطان مثانه، ۹ نفر آنها بالای ۵۵ سال سن دارkد. سن متوسط تشخیص سرطان مثانه ۷۳ سالگی است. یک دهم درصد سرطان مثانه در زیر ۲۰ سالگی و ۴/۰ درصد ما بین ۳۴-۲۰ سالگی تشخیص داده می شود.  مردان ۳ برابر زنان مبتلا به سرطان مثانه می شوند. مهمترین علامت سرطان مثانه ادرار خونی است. وجود خون به هرمیزان در ادرار را باید مهم تلقی کرد.

     

    در طول زندگی از هر ۲۶ نفر مرد یکی از آنها مبتلا به سرطان مثانه خواهد شد. این شانس در خانمها یک به ۸۶ می باشد. سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در مردان است. سفید پوستان دو برابر سیاه پوستان مبتلا به سرطان مثانه می شوند (برعکس سرطان پروستات که در سیاه پوستها شایعتر است). در ۵۰ درصد موارد سرطان مثانه موقع تشخیص محدود به مثانه است و در ۵۰ درصد دیگر متاسفانه سرطان به نقاط دیگر بدن دست اندازی کرده است. مثانه یک عضو عضلانی تو خالی و بالون مانند است که در داخل لگن قرار گرفته و ادرار را در خود ذخیره می کند. مثانه توسط دو لوله بنام حالب به کلیه ها متصل است. کلیه ها محل تولید ادرار هستند. ادرار تولید شده در کلیه ها از طریق لوله های حالب به طرف پائین و مثانه آمده و در آن تا موقع دفع ادرار ذخیره می شود. وقتی مثانه پر شد، سیگنالهای عصبی به مغز ارسال و فرد متوجه می شود که احساس دفع ادرار دارد و باید در فرصت مناسب مثانه خود را خالی کند. مثانه توسط یک لوله بنام مجرای ادرار به خارج از بدن وصل می شود و از طریق آن محتویات خود را خالی می کند. در خانمها مجرای ادرار کوتاه بوده و در قسمت بالای واژن به بیرون باز می شود. در مردان مجرای ادرار از وسط پروستات عبور کرده و به بیرون متصل می شود. داخل مثانه از یک پوشش خاص ضد ادرار مفروش شده است که این پوشش اجازه عبور به ادرار به داخل جدار مثانه را نمی دهد. بیش از ۹۰ درصد سرطانهای مثانه از پوشش مخاطی آن منشاء می گیرند.

     

    علل سرطان مثانه

    سرطان مثانه جزو سرطانهائی است که فاکتورهای خطر بسیار شناخته شده دارد و ما در زندگی خود می توانیم با تغییر این فاکتورها شانس ابتلا به سرطان مثانه را نیز تغییر دهیم. عواملی که سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می شوند به قرار زیر هستند:

    • کشیدن سیگار: آن بزرگترین فاکتور خطر برای سرطان مثانه است. هر قدر مدت زمان مصرف سیگار بیشتر و تعداد آن زیادتر باشد، امکان ابتلا به سرطان مثانه بیشتر است. دود سیگار حاوی مواد شیمیائی است که خاصیت سرطانزائی دارند. خطر ابتلا به سرطان مثانه در سیگاریها ۲/۲ برابر جمعیت عادی است.
    • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیائی: افرادیکه بعلت ماهیت شغل خود با مواد شیمیائی و رنگی سر و کار دارند (نساجی، رنگرزی، خشک شوئی، پلاستیک، لاستیک، قطران، قیر، ذغال و غیره) خطر ابتلا به سرطان مثانه در آنها بیشتر است. افرادیکه با این مواد سر و کار دارند باید بطور دوره ای از نظر وجود احتمالی سرطان مثانه بررسی شوند.
    • سن: سرطان مثانه در زیر سن ۴۰ سالگی نادر است. چون مواد شیمیائی، سیگار و مواد سرطانزا نیاز به زمان دارند تا اثرات خود را ظاهر سازند. ولی سرطان مثانه در هر سنی قابل رویت است.
    • جنس: سرطان مثانه در مردان خیلی شایع تر از زنان می باشد.
    • عفونت: عفونت مکرر مثانه و سنگ مثانه فرد را مستعد ابتلا به سرطان مثانه می کند. منتهی معمولا نوع سرطان این افراد از نوع خطرناکتر می باشد.
    • درمانهای قبلی برای سرطان: اگر فردی بعلت یک سرطان دیگر تحت پرتودرمانی لگن قرار گیرد و یا با بعضی از داروها شیمی درمانی شود (مثل سیکلوفسفامید) خطر سرطان مثانه در آنها بیشتر می شود.

    علائم سرطان مثانه کدامها هستند؟

    شاه علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار است. خون در ادرار به دو صورت می باشد. نوع شایعتر آن این است که آزمایشگاه گزارش می کند که ادرار حاوی خون است و نوع دیگر خود فرد متوجه می شود که ادرار وی خونی شده است. از خصوصیات ادرار خونی ناشی از سرطان مثانه این است که بدون درد می باشد و بیمار به ناگهان می بیند که ادرار وی تقریبا خون خالی است و یا لخته خون دفع می کند. وجود خون در ادرار آنقدر مهم است که بیمار باید بلاافصله به پزشک مراجعه کند. وجود خون در ادرار دلایل بسیار زیادی دارد مثل عفونت ادرای، سنگ ادراری، التهاب مثانه و غیره. ولی می تواند ناشی از سرطان مثانه و سرطان کلیه نیز باشد. سن بیمار خیلی کمک کننده است. احتمال اینکه ادرار خونی ناشی از سرطان باشد در یک مرد ۶۰ ساله خیلی بیشتر از یک مرد ۳۰ ساله است. گاهی بیماران دچار سوزش ادرار نیز می شوند. در عده ای از بیماران ممکن است درد در قسمت تحتانی شکم نیز حادث شود.

    تشخیص این بیماری با آزمایش ادرار، معاینه و عکسبرداری می باشد. تشخیص قطعی با سیستوسکوپی است. سیستوسکوپی یک روش آندوسکوپی است که با آن می توان مجرا، پروستات و مثانه را دید. گاها تمامی بررسیها طبیعی هستند و فقط در سیستوسکوپی مشخص می شود که بیمار سرطان مثانه دارد.

     

    درمان سرطان مثانه چگونه است؟

    درمان بستگی به وسعت بیماری دارد. اگر بیماری در مراحل ابتدائی تشخیص داده شود خیلی بهتر خواهد بود. حدود ۷۰ درصد سرطانهای مثانه مشی بطئی دارند و سالها بیمار خوب است و در ۳۰ درصد موارد سرطان بسرعت پیشرفت می کند. اگر سرطان مثانه در مراحل ابتدائی تشخیص داده شود یعنی هنوز سرطان محدود به مثانه باشد و از جدار مثانه عبور نکرده و به جاهای دیگر بدن دست اندازی نکرده است، درمان ساده تر است. سن بیمار نیز در انتخاب نوع درمان تاثیر دارد. در بسیاری از موارد می توان با جراحی فقط توده سرطانی را برداشت. گاها برای درمان، کل مثانه بیمار خارج و از روده های بیمار برای او مثانه ساخته می شود.

     

    کانال تلگرام بیماریهای ارولوژی:
    https://telegram.me/drsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص باروری و ناباروری:

    https://t.me/nabarvaridrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص سلامت جنسی:

    https://t.me/salamatjensidrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص زگیل تناسلی:

    https://t.me/zegiltanasolidrsafarineiad

    کانال تلگرام مخصوص ترانسها:

    https://t.me/Iraniantransgender

     

     



      آرشیو مقالات اورولوژی عمومی