طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    اربیوم یاگ لیزر

    تعداد بازدید:3983

    لیزرها دارای انواع مختلف هستند و کاربردهای متفاوتی هم دارند. یکی از مهمترین انواع لیزرها، یاگ لیزر (Yag Laser) می باشد. Yag مخفف سه کلمه Yttrium Aluminum Garnet می باشد. لیزر یاگ یکی از لیزرهای پر کار برد در علم پزشکی است ولی فقط باید در مواردیکه کاربرد آن در بیماری بخصوص به اثبات رسیده است بکار رود. امروزه مد شده است که اکثر بیماران برای حل مشکل خود بجای جراحی تقاضای لیزر دارند. این را باید متذکر شد که کاربرد لیزر بسیار محدود است و اگر کاربرد لیزر در یک بیماری به اثبات نرسیده است استفاده از آن نه تنها خطرناک بلکه همراه با عوارض شدید هم می باشد. یاگ لیزر جزو لیزرهای ارزشمند است.

    در چند سال گذشته یک لیزر ازرشمند که از خانواده لیزر یاگ می باشد کشف شده است که برخلاف سایر لیزرها کاربردهای بسیار زیاد, کم عارضه و موثر دارد، اسم آن اربیوم یاگ لیزر (Erbium Yag Laser) می باشد. اربیوم یاگ لیزر یک لیزر جامد است و سبب تولید یک نوع نور با طول موج ۲۹۴۰ نانومتر می شود. بر خلاف یاگ لیزر برون ده و تولید اربیوم یاگ لیزر توسط آب به مقدار زیادی جذب می شود. بنابراین در مواردیکه در محیط آب وجود دارد استفاده از این نوع لیزر بیفایده است.

    مهمترین موارد استفاده از این لیزر، در جراحیهای زیبائی است. این لیزر می تواند یک لایه از پوست را بطور کامل بردارد و با برداشتن سطحی ترین لایه پوست، هر آنچه که در این لایه است مثل لک، جوش، جای جوش، تغییر رنگ و غیره نیز برداشته می شوند که در اصطلاح به آن نوعی جوانسازی گفته می شود. از خصوصیات این لیزر آرام بودن آن است و هنگام استفاده بر روی پوست سبب ایجاد گرما نمی شود. سابق بر این و هنوز هم در اکثر قریب به اتفاق مراکز لیزر جوانسازی پوست از لیزر Co2 استفاده می کنند. این لیزر سبب ایجاد گرمای زیاد و قرمزی در سطح پوست می شود که ماهها وقت لازم است تا این قرمزی از بین برود. بعلت گران بودن این دستگاه و محدودیتهای دیگر هنوز لیزر اربیوم یاگ در کشور ما بصوت گسترده استفاده نمی شود، و فکر می کنم در شهرهای به غیر از تهران وجود نداشته باشد. از خصوصیات دیگر این لیزر این است که بسته به نیاز بیمار می توان دوز لیزر را تنظیم کرد. بعد از جوانسازی صورت بیمار بمدت ۴-۳ روز قرمزی اندک بر روی پوست دارد که همراه با ریزش پوست کهنه خواهد بود و تقریبا ۵ روز پس از لیزر چهره بیمار کاملا دگرگون می شود. اگر بیماری احساس می کنیم که لایه پوست ضخیم دارد نباید سعی کرد که کل لایه در یک جلسه برداشته شود در عوض در چند جلسه این کار صورت می گیرد تا از عوارض محتمل جلوگیری شود. این لیزر بیش از ۴۰ نوع کاربرد دارد که تعدادی از آنها عبارتند از: از بین بردن جای جوش یا آکنه در هر کجای بدن از جمله صورت، از بین بردن چین و چروک پوست از جمله صورت که انقلابی در جوانسازی چهره ایجاد کرده است چون قبلا این عمل با جراحی و بیهوشی در اطاق عمل صورت می گرفت و درست است که پوست صورت کشیده می شود ولی یک انتها دارای بخیه بود، هر نوع گودی در پوست، رنگدانه های سیاه در پوست، و عوارض آفتاب بر روی پوست. پس از درمان با این لیزر پوست نرم، صاف و روشن تر می شود و در بعضی ها چهره تا حدود ۱۰ سال جوانتر نشان میدهد.

    کانال تلگرام بیماریهای ارولوژی:

    https://telegram.me/drsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص باروری و ناباروری:

    https://t.me/nabarvaridrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص سلامت جنسی:

    https://t.me/salamatjensidrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص زگیل تناسلی:

    https://t.me/zegiltanasolidrsafarineiad

    کانال تلگرام مخصوص ترانسها:

    https://t.me/Iraniantransgender

    کانال کاربرد لیزر اربیوم یاگ

    https://t.me/erbyaglaserdrsafarinejad

     

    Er YAG laser-Figure 2 Er YAG laser-Figure 3 Er YAG laser-Figure 1

    Medicalexpo
    Medicalexpo



    آرشیو مقالات اورولوژی عمومی