طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    زوایای پنهان زگیل تناسلی – ابتلاء حفرۀ دهان به ویروس زگیل تناسلی

    تعداد بازدید:17177

    دو دهه قبل شایعترین بیماری آمیزشی سوزاک بود. امروزه در بسیاری از جوامع شایعترین بیماری آمیزشی زگیل تناسلی (Genital Wart) است. عامل ایجاد این بیماری ویروسی به نام پاپیلوم انسانی (Human Papilloma Virus = HPV) است که دارای انواع مختلف می باشد. بعضی از انواع این ویروس یکی از علل مهم ایجاد کننده سرطان گردن رحم در خانمها است ضمن اینکه می تواند سبب ایجاد سرطان دستگاه تناسلی در مردان نیز شود.

    نام دیگر زگیلهای تناسلی، زگیلهای آمیزشی (Venereal Warts) است که از جمله بیماریهای مقاربتی نیز محسوب می شود. این زگیلها بصورت ضایعات گوشتی خاکستری رنگ در ناحیه دستگاه تناسلی مردان و زنان دیده می شوند. آن شایعترین بیماری ویروسی است که می تواند از راه تماس جنسی منتقل شود.

    این ویروس سالیانه ۵/۵ میلیون نفر را در سرتاسر دنیا گرفتار می کند. هفتاد و پنج دصد مردان و زنانیکه دارای رابطه جنسی خارج از ازدواج هستند، مبتلا به این ویروس می باشند. متاسفانه در کشور ما تعداد قابل توجهی از خانمهای متاهل توسط شوهران خود مبتلا به این ویروس می شوند، ولی روز به روز بر تعداد خانمهای مجرد گفتار به این ویروس افزوده می شود. رهائی جامعه از خطرات اپیدمی این ویروس، بسیج همگانی رسانه ها، آموزش و پرورش و وزارتخانه های مختلف را می طلبد. متاسفانه در کشور ما اکثر پزشکان اطلاع بسیار کمی از این بیماری دارند. در ۵ سال گذشته این بیماری بشدت در جامعه شیوع پیدا کرده و اگر مسئولین بهداشتی درمانی کشور اقدامات لازم برای این بیماری (گنجاندن واکسیناسیون بر علیه این بیماری در برنامه واکسیناسیون کشوری، فراهم کردن دوره های آموزشی کامل برای پزشکان، فراهم نمودن مراکز درمانی مربوطه، اطلاع رسانی همگانی، پوشش هزینه های تشخیصی و درمانی توسط بیمه ها و غیره) انجام نشوند در آینده تبدیل به یک معضل و چالش بهداشتی و درمانی بزرگ برای کشور خواهد شد.

    ویروس زگیل تناسلی فقط مختص ناحیۀ تناسلی نمی باشد، این ویروس هزار چهره، می تواند سایر نقاط بدن را نیز گرفتار کند که اهمیت تشخیص و درمان زگیل تناسلی در این نواحی بسیار بیشتر از ناحیۀ تناسلی است. یکی از نواحیکه این ویروس گرفتار می کند، حفرۀ دهان است و تمام اعضاء داخل حفرۀ دهان از جمله زبان، زبان کوچک، لوزه ها، داخل گونه ها، داخل لبها، حلق، حنجره و …. می توانند گرفتار این ویروس شوند. تعداد ویروسهای عامل زگیل تناسلی (HPV) حدود ۲۰۰ نوع است، ولی حدود ۴۰ نوع آن سبب گرفتاری ناحیۀ تناسلی و حفرۀ دهان هم در مرد و هم در زن می شوند. ویروسهای عامل زگیل تناسلی (HPV) به سه دستۀ کم خطر، با خطر متوسط و پرخطر تقسیم بندی می شوند. دو نوع ۱۶ و ۱۸ از انواع بسیار خطرناک ویروسهای عامل زگیل تناسلی (HPV) می باشند. خانمهائیکه مبتلا به نوع ۱۸ این ویروس می شوند، خطر سرطان دهانه رحم در آنها ۲۰۰ برابر افراد سالم است. متاسفانه شایعترین ویروس عامل زگیل تناسلی (HPV) که سبب ابتلاء ناحیۀ دهان می شود نوع ۱۶ است. با درمانهای مناسب و پر هزینه می توان بدن را از آلودگی به ویروس عامل زگیل تناسلی (HPV) پاک کرد. بررسیها نشان می دهند مدت زمان لازم جهت پاکسازی بدن از ویروس نوع ۱۶ با درمانهای مناسب و علمی، حدود دو برابر سایر انواع ویروس عامل زگیل تناسلی (HPV) است. سرطانهای ناحیۀ سر و گردن جزو سرطانهای بسیار خطرناک محسوب می شوند. در یک بررسی مشخص شده است که در دوسوم افراد مبتلا به سرطانهای حفرۀ دهان، حلق و حنجره DNA ویروس HPV یافت شده است. بررسیها نشان داده اند که زگیل لوزه ها ناشی از رابطۀ جنسی دهانی می باشد، ولی هر نوع رفتار جنسی دیگر که شامل رابطه جنسی دهانی نباشد، باز می تواند سبب زگیل حفرۀ دهان شود. هر قدر تعداد شرکای جنسی زیاد باشد، خطر زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان بیشتر است. خطر زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان در سیگاریها بیشتر از غیر سیگاریها است.

    بسیاری از افراد مبتلا به زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان هیچگونه علامتی ندارند، و اینها بعنوان ناقل، سبب انتقال این بیماری به دیگران هستند.

    زگیل لوزها می تواند منجر به سرطان دهانی-حلقی شود.

    علائم سرطانهای ناحیۀ حفرۀ دهان

    1. اولین علامت زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان، مشکل در بلع می باشد.
    2. سرفه های خونی
    3. وجود توده در گردن یا گونه ها
    4. گرفتگی صدا که درمان نمی شود.

    متاسفانه این علائم در مراحل پیشرفته بیماری که تقریبا علاجی ندارد، ظاهر می شوند.

    سایر علائم و نشانه های سرطان دهانی-حلقی

    1. زخم گلو
    2. یک لکۀ سفیذ یا قرمز رنگ بر روی لوزه ها
    3. درد در ناحیه فک
    4. درد هنگام بلع
    5. کرختی زبان

    وجود علائم فوق لزوما نشاندهندۀ ابتلا فرد به سرطان ناحیۀ دهانی-حلقی نمی باشد ولی اگر فردی به مدت دو هفته دارای علائم فوق باشد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نماید.

    تشخیص زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان

    گاها زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان که تشخیص داده نشده است، پس از ایجاد سرطان ناحیۀ دهانی-حلقی توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود. برای تشخیص ابتلا به ویروس عامل زگیل تناسلی (HPV) روشهای گوناگون وجود دارند، بهترین روش تشخیصی، روش PCR می باشد. نمونه برداری صحیح، انجام درست آزمایش و داشتن تجهیزات لازم، از ملزومات تشخیص وجود ویروس عامل زگیل تناسلی (HPV) می باشند. برای انجام این آزمایش به هیچ وجه نباید با چاقو و یا هر روش دیگر ضایعه را زخمی کرد و از آن نمونه برداشت. تعداد آزمایشگاههائیکه می توانند این تست را با دقت استاندارد انجام دهند بسیار اندک هستند. برای دیدن و معاینه دقیق ناحیه حلق و حنجره نیاز به تجهیزات تخصصی است و اگر زگیل در این نواحی یافت شد باید توسط وسایل بسیار تخصصی مربوطه از بین برده شوند.

    درمان سرطان ناحیۀ دهانی-حلقی چیست؟

    علی رغم پیشرفتهای زیاد در تشخیص و درمان سرطانها، هنوز سرطانهای این نواحی معمولا کشنده هستند. دو روش درمانی برای سرطان ناحیۀ دهانی-حلقی وجود دارند که به امید افزایش طول عمر بیماران انجام می شوند، این دو روش عبارتند از شیمی درمانی و پرتو درمانی.

    روشهای جلوگیری از ابتلا به زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان

    بهترین روش جلوگیری از ابتلا به زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان، نداشتن رابطه جنسی است. اگرچه واکسیناسیون خطر ابتلا را کم می کند، ولی آن تاثیر عمده در جلوگیری از ابتلا به زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان ندارد. بررسیها نشانداده اند که علی رغم اینکه واکسن زگیل تناسلی از ابتلا به نوع ۱۶ جلوگیری می کند، در افرادیکه این واکسن را زده بودند باز گرفتاری حفرۀ دهان توسط ویروس HPV نوع ۱۶ دیده شده است. ویروس نوع ۱۶ شایعترین نوع عامل ابتلا به زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان می باشد، ولی سایر انواع این ویروس نیز می تواند سبب گرفتاری زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان شوند.

    روش انتقال ویروس عامل زگیل تناسلی (HPV)

    این ویروس توسط رابطۀ دهان به دهان و دهان به ناحیۀ تناسلی و یا ناحیۀ تناسلی به ناحیۀ تناسلی قابل انتقال است. افرادیکه دارای ویروس عامل زگیل تناسلی (HPV) در حفرۀ دهان هستند، با روبوسی سبب انتقال این ویروس به دیگران می شوند. متاسفانه انتقال این ویروس خیلی به آسانی اتفاق می افتد. بنده بیمارای داشتم که مبتلا به زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان بودند و با بوسیدن فرزند خود سب انتقال این ویروس به بچه خود شده اند.

    بالاترین میزان سرطان حفرۀ دهان و ابتلا به ویروس عامل زگیل تناسلی (HPV) در کشور هندوستان می باشد. یکی از مهمترین خطرات و تفاوتهایکه زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان با زگیل ناحیۀ تناسلی دارد در این است که در افرادیکه دارای زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان می باشند، سایر اعضاء خانواده نیز در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند، چون این ویروس به راحتی توسط تماس دهان به دهان مثلا روبوسی به افراد خانواده منتقل می شود. این ویروس کشت خودی (Autoinoculation) هم دارد، بدین معنی که اگر فرد مبتلا به زگیل ناحیۀ تناسلی دستش به زگیل در ناحیۀ تناسلی خود بخورد و سپس همان دست با حفرۀ داخل دهان تماس پیدا کند سبب انتقال این ویروس به ناحیۀ دهان می شود. اگر خانمی در ناحیۀ تناسلی دارای زگیل باشد در حین زایمان ویروس می تواند به بدن نوزاد منتقل شود. اگر ناحیۀ دهان حلق و حنجره در نوزاد مبتلا شوند، ممکن است منجر به عفونت ریه ها توسط ویروس HPV شود که بالقوه کشنده است. ویروس HPV برخلاف ویروس HIV از جفت عبور نمی کند، بنابراین جنین در داخل رحم خانم مبتلا به این ویروس، مبتلا به ویروس HPV نخواهد شد، مگر اینکه در حین زایمان به نوزاد منتقل شود.

    مطالب در مورد زگیل ناحیۀ حفرۀ دهان بسیار زیاد هستند، هدف از این نوشتار آگاهی دادن به مردم است و اینکه در افراد مبتلا به زگیل تناسلی، فریز یا منجمد ویا همان کرایو کردن چند عدد زگیل در ناحیۀ تناسلی به هیچ وجه سبب پاکسازی بدن از شر این ویروس نمی شود، بلکه باید تمامی نواحیکه خطر گرفتاری آنها وجود دارد توسط وسایل تخصصی و توسط فرد خبره مورد بررسی قرار گیرند.

     

    کانال آپارات

    https://www.aparat.com/video/profile/index/username/dr.safarinejad

    کانال تلگرام بیماریهای ارولوژی:

    https://telegram.me/urologicaldiseasedrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص باروری و ناباروری:

    https://t.me/nabarvaridrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص سلامت جنسی:

    https://t.me/salamatjensidrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص زگیل تناسلی:

    https://t.me/zegiltanasolidrsafarineiad

    کانال تلگرام مخصوص ترانسها:

    https://t.me/Iraniantransgender

    کانال کاربرد لیزر اربیوم یاگ

    https://t.me/erbyaglaserdrsafarinejad

    کانال بیماریهای آمیزشی

    https://t.me/stddrsafarinejad

    Picture 1 Picture2 Picture3 Picture4 Picture5 Picture6 Picture7 Picture8



    بیماریهای آمیزشی (مقاربتی) مردان