طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    اصلاح عوارض عمل جراحی هیپوسپادیاس قبلی

    تعداد بازدید:9003

    هیپوسپادیاس به معنی باز شدن سوراخ مجرای ادرار در محلی پائین تر از محل اولیه می باشد. این محل جدید هر نقطه ای در سطح تحتانی آلت تناسلی می تواند باشد. هر قدر محل سوراخ مجرای ادرار پائین تر قرار گیرد، بیماری شدیدتر و اصلاح جراحی آن مشکل تر خواهد بود.

    هیپوسپادیاس به معنی باز شدن سوراخ مجرای ادرار در محلی پائین تر از محل اولیه می باشد. این محل جدید هر نقطه ای در سطح تحتانی آلت تناسلی می تواند باشد. هر قدر محل سوراخ مجرای ادرار پائین تر قرار گیرد، بیماری شدیدتر و اصلاح جراحی آن مشکل تر خواهد بود.

    هیپوسپادیاس یک بیماری مادرزادی ناخوشایند می باشد که در دوران کودکی سبب استرس و اضطراب والدین و در سنین پس از بلوغ سبب استرس خود فرد نیز می شود. بیماری هیپوسپادیاس را برحسب شدت آن به درجات مختلف تقسیم می کنند، آنچه که فهم آن برای عامه مردم ساده است به شکل زیر می باشد:

    ۱٫ هیپوسپادیاس خفیف: که در آن سوراخ مجرای ادرار پائین تر از محل طبیعی بر روی کلاهک آلت تناسلی و یا درست در زیر کلاهک آلت تناسلی باز می شود.

    ۲٫ هیپوسپادیاس متوسط: که در آن سوراخ مجرای ادرار ما بین وسط آلت تناسلی و کلاهک آلت تناسلی قرار دارد.

    ۳٫ هیپوسپادیاس شدید: که در آن سوراخ مجرای ادرار پائین تر از وسط آلت تناسلی باز می شود.

    هر قدر شدت هیپوسپادیاس بیشتر باشد، ترمیم جراحی آن مشکل تر می شود. برای ترمیم جراحی هر نوع هیپوسپادیاس روشهای جراحی مختلفی ابداع شده اند، جراح با گذشت زمان در چند مورد از این روشها تبحر پیدا کرده و آنرا برای بیماران خود انجام می دهد. گاها برای اصلاح کامل هیپوسپادیاس نیاز به چند مرحله عمل جراحی است. هیپوسپادیاس معمولا همراه با کجی آلت تناسلی بطرف پائین است، علت آن اختلال در تکامل آلت تناسلی می باشد. در موارد شدید کجی و هیپوسپادیاس، لازم است که ابتدا در یک مرحله کجی آلت تناسلی با آزاد کردن چسبندگیها اصلاح شود و پس از آن معمولا سوراخ مجرای ادرار پائین تر رفته و شدت واقعی هیپوسپادیاس مشخص می شود. مثلا اگر سوراخ مجرای ادرار در وسط قسمت تحتانی آلت تناسلی قرار داشت پس از آزاد کردن چسبندگیها و اصلاح کجی آلت تناسلی پائین تر رفته و در محل اتصال کیسه بیضه به آلت تناسلی قرار می گیرد.

    از هر روشی که استفاده شود، در هر شدت از بیماری هیپوسپادیاس یک تعداد عوارضی پس از عمل ممکن است ایجاد شوند، هر قدر تجربه جراح بیشتر باشد و از تکنیکهای مناسب استفاده شود، میزان عوارض کمتر خواهد بود، ولی باید متذکر شد که عمل جراحی هیپوسپادیاس در دست بهترین جراحان نیز دارای عوارض بوده و آنها جزئی از عوارض ترمیم جراحی هیپوسپادیاس می باشند.

    مهمترین عوارضی که پس از اصلاح جراحی هیپوسپادیاس ایجاد می شوند به قرار زیر هستند:

    · فیستول اداری: در بیماری هیپوسپادیاس یک تکه از مجرای ادرار بصورت مادرزادی تشکیل نمی شود، طول این تکه برحسب شدت بیماری متفاوت است و جراح باید آنرا که بصورت لوله خواهد بود برای بیمار درست کند. گاها یک نقطه از این لوله به پوست باز می شود و ادرار از آن خارج می شود. اندازه این فیستول از نوک سوزن تا چند میلی متر متفاوت است و باید در زمان مناسب اصلاح شود. گاها بیش از یک عدد فیستول ادراری ایجاد می شود.
    · تنگی سوراخ مجرای ادرار تازه شده
    · باز شدن کامل زخم که در آن ترمیم هیپوسپادیاس با شکست کامل روبرو می شود.
    · در هیپوسپادیاس شدید باید برای بیمار با جراحی ترمیمی کلاهک آلت تناسلی درست کرد، گاها ترمیم مجرای ادرار بصورت کامل انجام می شود و فقط این کلاهک تازه درست شده از هم می پاشد.
    · کجی آلت تناسلی
    · چسبندگی آلت به کیسه بیضه
    · ترمیم ناقص هیپوسپادیاس مثلا یک سوم آن اصلاح می شود و بقیه باقی می ماند.
    · خونریزی
    · تشکیل هماتوم یا لخته خونی
    · تورم و عفونت محل زخم
    · انسداد ادراری
    · چسبندگی شدید ما بین کلاهک و تنه آلت تناسلی
    · ظاهر نامناسب آلت تناسلی: هر قدر شدت هیپوسپادیاس بیشتر باشد ظاهر آلت تناسلی پس از ترمیم نامناسب تر خواهد بود. خوانندگان محترم باید بدانند که در هیپوسپادیاس شدید هیچوقت آلت تناسلی شکل طبیعی بخود نمی گیرد ولی جراح حداکثر سعی خود را می کند که ظاهر آلت تناسلی به طبیعی نزدیک تر شود.
    عمل جراحی هیپوسپادیاس عوارض دیگری نیز دارد ولی مهمترینها همان مواردی بودند که در بالا ذکر شدند. در هیپوسپادیاسهای شدید معمولا بیمار پس از ترمیم جراحی چند تا از عوارض فوق را دارد و جراح تصمیصم می گیرد که کدام و کی اصلاح شود. هر قدر تعداد عملهای جراحی قبلی بیشتر باشند، احتمال موفقیت ترمیم آنها با جراحی مجدد کمتر می شود. مثلا در بیماری که فیستول ادراری سه بار قبلا با جراحی اصلاح شده ولی برطرف نشده است، احتمال اینکه با جراحی مجدد بهبود یابد فقط ۳۰ درصد است. اعمال جراحی مکرر سبب از بین رفتن بافت سالم و ایجاد بافت بدون عروق (اسکار) می شود. گاها ترمیم عوارض جراحی ناشی از اصلاح هیپوسپادیاس از خود عمل جراحی اولیه مشکل تر است، بنابراین باید حداکثر تلاش را نمود که میزان عوارض به حداقل کاهش یابند.



      آرشیو مقالات تخصصی اورولوژی مردان