طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    کاربردهای اربیوم یاگ لیزر – درمان جوشهای پوستی یا آکنه (۹)

    تعداد بازدید:1922

    جوش جلدی یا آکنه یک بیماری پوستی است که تعداد قابل توجهی از افراد را در دورانی از زندگی تحت تاثیر قرار میدهد. علت آن تغییرات هورمونی، مصرف بعضی از داروها، سبک زندگی و استفاده از بعضی از مواد آرایشی است. آکنه بیشتر در سنین بلوغ ظاهر می شود ولی در تعدادی از افراد در اواسط دهه دوم زندگی ظاهر و تا میانسالی نیز ادامه پیدا می کند. مردم اغلب بعلت ظاهر نامناسب این جوشها را می ترکانند  ولی اینکار معمولا سبب افزایش التهاب و در موارد شدید سبب ایجاد جای آکنه یا همان اسکار می شود و صورت را شبیه کسی می کند که قبلا آبله گرفته است. داشتن آکنه و اسکار آکنه برای بسیاری از افراد ناخوشایند بوده و سبب عوارض روانی هم می شود. خوشبختانه امروزه با استفاده از لیزر یاگ برای طولانی مدت می توان به این مشکل فائق آمد. تکامل در تکنولوژی لیزر، سبب ایجاد پیشرفتهای عمده در درمان آکنه و اسکار ناشی از آن شده است. لیزر بدون ایجاد آسیب در پوست نفوذ می کند و غدد چربی (سباسه) را از طریق حرارت تحت تاثیر قرار میدهد. این غدد سباسه (غدد چربی) هستند که مسئول ایجاد جوش جلدی یا آکنه می باشند. اگر سوراخ غدد چربی بصورت کامل بسته شود، سبب ایجاد دمل چرکی می شود. از خصوصیات افرادیکه دارای آکنه می باشند، چرب بودن پوست و موی سر است. در آکنه های خفیف تا متوسط یک جلسه لیزر کافی است تا ایجاد آکنه را سه ماه مهار کند. گاها این مدت زیاد است. علت اینکه دائمی نیست، چون ترشح هورمونهای مردانه هم در مرد و هم در زن ادامه دارند و بشدت سبب ایجاد آکنه میشوند. لیزر در جلسات مکرر تمامی غدد چربی را تخریب می کند و سرانام بیمار پوست صاف، تازه و جوان پیدا می کند. علت اینکه در جلسات مکرر باید اینکار صورت گیرد، این است که تا جوش ایجاد نشود محل غده چربی مشخص نمی شود. پس از شناختن محل غدد چربی می توان آنها را با لیزر تخریب کرد. آکنه هم در مرد و هم در زن تحت تاثیر هورمون مردانه تستوسترون و بعلت تحریک غدد چربی ایجاد می شود. بنابراین میزان و شدت جوش جلدی یا آکنه در مردها خیلی بیشتر از خانمها است. هر خانمی جوش جلدی بیش از حد داشته باشد و یا اینکه مثلا تا پایان ۳۰ سالگی جوش نداشته و ناگهان دچار جوشهای جلدی می شود باید به یک اتفاق و بیماری که سبب ترشح هورمون مردانه در بدن خانم شده شک کرد. ایجاد جوش جلدی را باید بطور کامل مهار کرد. هیچ نوع داروئی وجود ندارد که بصورت دائمی از ایجاد جوشهای جلدی جلوگیری کند. نسخه های ۵۰۰ هزار تومانی تا حدودی جلوی ایجاد جوشهای جدید را می گیرند ولی باز بیمار جوش خواهد زد. حتی یک یا دو تا ایجاد جوش برای بیمار بخصوص خانمها گران تمام میشود، چون جای آنها بصورت فرورفتگی و اسکار باقی می ماند و اگر قرار باشد حتی در ماه دو عدد به آنها اضافه شود، نتیجه نامناسبی خواهد داشت. محل ایجاد آکنه بیشتر پوست سر، صورت، سینه و ناحیه پشت می باشد. در مواردیکه شدت ایجاد جوش زیاد است به فاصله دو هفته درمانهای متعدد لازم دارد و با گذشت چند ماه بهبودی قابل ملاحظه ایجاد می شود.

    آکنه یا جوش صورت توسط لیزر یاگ درمان می شود. این لیزر با غدد چربی پوست وارد واکنش شده و سبب تمیز شدن پوست می شود و سه ماه پس از لیزر، محل جوش یا آکنه در هر کجای بدن که باشد بشکل باورنکردنی تمیز و صاف می شود. در مواردیکه بیماری حاد است نور لیزر بصورت انتخابی توسط جوش یا آکنه جذب می شود. غدد چربی در داخل پوست تا عمق ۵ میلی متری پوست قرار دارند. در درمان آکنه با هر نوع لیزرِ، لیزر مربوطه باید بتواند تا عمق ۵ میلی متری در پوست نفوذ کرده و غدد چربی را از بین ببرد. میزان نفوذ، حرارت تولید شده و نوع نور تولیدی توسط هر نوع لیزری متفاوت است. در علم پزشکی این فقط یاگ لیزر است که می تواند تا عمق ۵ میلی متری پوست نفوذ نماید. اکثر قریب به اتفاق لیزرها میزان نفوذشان ۲-۱ میلی متر در پوست است. علاوه از آن اگر میزان حرارت تولید شده کنترل نشود، پوست مواجه با سوختگی می گردد. این دستگاه میزان حرارت تولید شده را بصورت اتوماتیک کنترل می کند و اگر لازم شد باز بصورت اتوماتیک تولید و صاتع شدن لیزر متوقف میشود. این خصوصیت را هیچیک از سایر دستگاههای لیزر ندارند. حرارت تولید شدۀ تحت کنترل و نفوذ تا عمق ۵ میلی متری، مکانیسمهائی هستند که لیزر یاگ توسط آنها آکنه را از بین می برد. اگر ریشه غده چربی باقی بماند، آکنه مجددا ایجاد می شود و در هر محلی بیش از سه بار آکنه ایجاد شود جای آن بصورت گود افتادگی برای همیشه باقی می ماند. علاوه از اینکه لیزر یاگ سبب از بین رفتن آکنه می شود، بعلت تحریک ایجاد بافت کلاژن، از التهاب کاسته و سبب تسریع در روند ترمیم محل آکنه آنهم با بافت و پوست جدید می شود و بدین ترتیب است که اثر معجزه آسای لیزر یاگ در درمان جوش پدیدار می گردد، محل جوش با یک بافت کاملا سالم جوان و صاف جایگزین می شود. عده ای از خانمها برای صاف کردن پوست صورت، سالها سرگردان در مطبهای پزشکان متخصص پوست هستند و میلیونها تومان نیز بابت داروی خوراکی، محلول، کرم، پماد، لوسیون و غیره پرداخت می کنند و در یک دهه اخیر تبلیغات ماهواره ای هم به آن اضافه شده است. یک داروئی به اسم آکوتان برای درمان جوشهای جلدی بکار می رود که بر روی بافت کبد اثر سوء دارد و اگر زیاد مصرف شود، اثر تخریبی روی کبد دارد. بنده یک بیماری داشتم که از شدت ایجاد جوش در بدن بعلت ناراحتی روانی روزی ۸۰ میلی گرم از این دارو استفاده می کرد (دوز معمولی ۲۰-۱۰ میلی گرم بمدت شش ماه می باشد). متاسفانه وی دچار نارسائی کبد شد و در نوبت پیوند کید فوت کرد. باورنکردنی است که یک نفر بعلت ایجاد جوش جلدی جان خود را از دست بدهد. با دو عمل لایه برداری و ترمیم محل اسکار این خانمها نه تنها پوست صاف بدست می آورند بلکه پوست تجدید شده و مثل اینکه بیمار تازه از مادر متولد شده است و پوست وی در معرض هیچگونه مواد سمی و افتاب نبوده است.

    برای از بین بردن اسکار ار لیزر اربیوم یاگ استفاده می شود. چون اسکارها معمولا عمق اندکی دارند، لیزر اربیوم یاگ به آرامی در پوست نفوذ کرده و در حقیقت با یک لایه برداری نازک سبب از بین رفتن اسکار می گردد. یک عده محلولهائی هستند که پیلینگ شیمیائی انجام میدهند. یعنی با یک محلول شیمیائی لایه ای از پوست برداشته می شودو عیب لایه بردری شیمیائی در این است که عمق نفوذ غیر قابل کنترل بوده و ممکن است آنقدر از سطح پوست را بردارد که سبب گود افتادن پوست شود. لیزر اربیوم یاگ بصورت میکرون لایه ای از پوست را بر میدارد و با یک مکانیسم خیل یموثر یعنی تبخیر، اسکار را تبخیر کرده و پوست سالم زیرن را آشکار می کند. اینکار سریع، بدون خطر و ساده است. در موارد وسیع و عمیق بیمار ممکن است به چندین جلسه لیزر نیاز داشته باشد. نباید سعی کرد اسکارهای وسیع در یک جلسه از بین برده شوند، این ممکن است سبب آسیب جلدی شدیدتر از خود اسکار گردد.

    کانال تلگرام بیماریهای ارولوژی:

    https://telegram.me/urologicaldiseasedrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص باروری و ناباروری:

    https://t.me/nabarvaridrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص سلامت جنسی:

    https://t.me/salamatjensidrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص زگیل تناسلی:

    https://t.me/zegiltanasolidrsafarineiad

    کانال تلگرام مخصوص ترانسها:

    https://t.me/Iraniantransgender

    کانال کاربرد لیزر اربیوم یاگ

    https://t.me/erbyaglaserdrsafarinejad

    کانال بیماریهای آمیزشی

    https://t.me/stddrsafarinejad

    Er YAG laser-Acne Figure 3. JPEG Er YAG laser-Acne Figure 2. JPEG Er YAG laser-Acne Figure 1. JPEG Antes-y-despues



    آرشیو مقالات اورولوژی عمومی