طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    آژنزی یا فقدان واژن

    تعداد بازدید:5491

    آژنزی یا فقدان واژن یک حالتی که در آن یک نفر خانم بصورت مادرزادی دارای فقدان واژن می باشد. فقدان واژن ممکن است کامل باشد یعنی بیمار بصورت کامل دارای واژن نیست و یا اینکه ناقص باشد، یعنی فقط قسمتی از واژن تشکیل شده  است. میزان شیوع این بیماری یک در ۵۰۰۰ است. اغلب این بیماری در دوران بلوغ شناخته می شود که بیمار متوجه می شود که مثل بقیه دوستان خود پریود نمی شود. حدود ۹۰ درصد این بیماران در قالب یک سندرم به اسم سندرم راکیتانسکی Mayer-von Rokitansky-Küster-Hauser’s Syndrome دیده می شود که در آن خانم مبتلا مجموعه ای از علائم از جمله فقدان رحم را هم دارد. این بیماران دارای تخمدانهای طبیعی و دستگاه تناسلی خارجی طبیعی هستند و چون تخمدانها طبیعی می باشند و هورمون زنانه را به موقع ترشح می کنند، بلوغ طبیعی اتفاق می افتد، حدود ۱۲ درصد دختران مبتلا به فقدان واژن دارای اختلال در اسکلت استخوانی بدن هستند. این بیماران بشدت  دچار اضطراب می شوند چون نمی توانند حامله و بچه دار شوند ولی باید بخاطر داشته باشند که احساس جنسی کاملا طبیعی خواهند داشت..

    درمان: در بیمارانیکه رحم نیز ندارند روشهای درمانی عبارتند از:

    1. هیچ کاری انجام نشود.
    2. استفاده از متسع کننده ها (Dilators) که در آن متسع کننده ها در سایزهای مختلف به بیمار داده می شود و بیمار با استفاده از آنها محلی را در ناحیه واژن طبیعی شروع به متسع کردن می کند و هر چند یکبار اندازه متسع کننده را افزایش می دهد. اینکار دردناک است و معمولا واژنی که بدرد رابطه زناشوئی بخورد، ایجاد نمی کند.
    3. استفاده از تکه ای از پوست: در این روش یک تکه از پوست دور سیلندری به شکل واژن درآورده شده و در محل مشخصی به عنوان واژن کار گذاشته می شود. این روش عوارض متعددی دارد. اولا هیچوقت قطر و طول واژن طبیعی را ندارد، گاها بعلت فقدان جریان خون (چون از پوست یک نقطه دیگر از بدن استفاده شده است) پوست سیاه شده و از بین می رود و در نهایت اگر هیچکدام از عوارض فوق اتفاق نیفتند پوست با گذشت زمان چروکیده و واژن بشدت کوچک و تنگ می شود.
    4. استفاده از روده برای درست کردن واژن: بهترین روش برای درست کردن واژن استفاده از یک تکه ۱۵ سانتی متری از انتهای روده بزرگ می باشد. این یک عمل سخت برای جراح است جراح باید تجربه کافی داشته باشد. در این روش ابتدا شکم بیمار باز شده و یک تکه از روده به روش خاص برداشته می شود طوریکه پایه عروقی خوب داشته باشد، سپس دو انتهای روده بهم دوخته می شود تا تداوم روده برقرار شود و بعد تکه برداشته شده از روده در محل واژن گذاشته می شود. چون روده ها دارای ترشحات مخاطی هستند واژن ایجاد شده مثل موارد طبیعی مرطوب می باشد، و در دراز مدت خصوصیات فیزیکی خود را حفظ می کند و فرد در این مورد است که می تواند رابطه زناشوئی طبیعی داشته باشد و عمل دخول توسط مرد به راحتی انجام می شود و هر دو طرف ارضاء جنسی را تجربه می کنند. در سایر موارد اصولا دخوا امکانپذیر نیست و خانم آنقدر درد دارد که مثل شکنجه برای وی می شود. اگر این تکه روده دقت نشود و جریان خون خوب نداشته باشد، تکه برداشته شده سیاه شده و ار بین می رود. این یک عارضه خطیر این روش ایجاد واژن است و جراح باید در انجام آن مهارت کامل داشته باشد.

    این عمل جراحی نیاز به دو هفته بستری در بیمارستان دارد و اگر بیمار همراه هم داشته باشد هزینه آن در بیمارستان خصوصی با تعرفه رسمی که از طرف دولت اعلام شده است حدود ۴۰-۳۵ میلیون تومان می شود. این عمل جراحی در افرادیکه تغییر جنسیت از مرد به زن میدهند نیز قابل انجام است و بنده بیشتر در این مورد انجام میدهم (عمل تغییر جنسیت از مرد به زن حداقل در دو مرحله انجام میشود و ایجاد واژن در مرحله دوم است)  چون فقدان مادرزادی واژن یک بیماری نادر است.

    از هر ۱۰ نفری که در ایران اقدام به تغییر جنسیت میدهند حدود یک نفر آن توسط بنده عمل جراحی می شود. بیماران بنده بیشتر خارج از کشور و غیر ایرانی هستند.

     

    ترانس سکسوالیسم یا همان تغییر جنسیت در منابع علمی به اسامی دیگر نیز ذکر می شود مثل Transgender و Sex reassignment. مجوز تغییر جنسیت در کشور ما صادر می شود ولی تمهیدات لازم فراهم نیست در ضمن بنده در صدور خود مجوز نیز سئوال دارم اینها را همکاران روانپزشک صادر می کنند ولی به عنوان یک جراح متخصص چون موارد زیادی را در کشور ملاحظه می کنم که نزد بنده مراجعه می کنند لازم دانستم جهت افزایش اطلاع هموطنان در مورد اعمال جراحی تغییر جنسیت یک توضیحات مختصر فراهم کنم.

    منظور از تغییر جنسیت این است که فرد در شکل و شمایل جنس مخالف در بیاید. جراحی می تواند شامل تمام قسمتهای بدن از جمله چهره را شامل شود، ولی هدف بنده بیشتر جراحی ناحیه تناسلی است. در جراحی ناحیه تناسلی باید حداکثر سعی و تلاش را کرد که فرد بشکل جنس مخالف دربیاید. اینکه از نظر تناسلی فرد پس از جراحی بصورت صد در صد شکل ناحیه تناسلی جنس مخالف را داشته باشد در هیچ کجای دنیاامکانپذیر نیست ولی این را هم متذکر شوم که در اکثر جراحیهائی که بنده ملاحظه کرده ام جراحی بصورت بسیار نامناسب انجام میشود و دستگاه تناسلی به همه چیز شبیه است بجز یک دستگاه تناسلی طبیعی.

    در جراحی تغییر جنسیت سه فاکتور اصلی باید رعایت شوند:

    1. دستگاه تناسلی دارای حس طبیعی باشد.
    2. دستگاه تناسلی تا حداکثر امکان در شکل جنس مخالف باشد و از نظر ظاهری زیبا باشد.
    3. عملکرد دستگاه تناسلی داشته باشد.

    مثلا ممکن است فردی در تغییر جنسیت مرد به زن ظاهر دستگاه تناسلی خوبی داشته باشد ولی اگر دارای واژن خوب برای برقراری رابطه زناشوئی نداشته باشد به هیچ دردی نمی خورد. به این می گویند داشتن عملکرد طبیعی.

    در کل حداقل موارد جراحی مورد نیاز در تغییر جنسیت مرد به زن دو مرحله زیر می باشد. این اعمال جراحی توسط یک تیم با مسئولیت بنده انجام می شوند.

    1. مرحله اول: تغییر دادن ظاهر دستگاه تناسلی از مردانه به زنانه است و باید کلیه نکات رعایت شوند. در این مرحله پروتز سینه نیز گذاشته می شود.
    2. مرحله دوم: حدود شش ماه پس از مرحله اول انجام میشود که در آن از روده بزرگ یک واژن طبیعی درست و در محل طبیعی قرار می گیرد.

    هر کدام از این مراحل ممکن است همراه با عوارضی باشند و یا بعدا نیاز به اصلاح نکاتی باشد که لازمه انجام عملهای جراحی دیگر است. بنابراین نباید تصور کرد که در دو مرحله اعمال جراحی بصورت کامل تکمیل می شوند. در نود درصد موارد نیاز به اعمال جراحی اضافی پیش نمی آید.

    هزینه هر مرحله از جراحی با تعرفه های دولتی در بیمارستان ما (بیمارستان نیکان – بیمارستان خصوصی درجه عالی) با مدت دو هفته بستری در هر مرحله حدود ۴۰-۳۵ میلیون تومان می باشد. متاسفانه بنده بعلت بازنشسته شدن دیگر قادر به ادامه کار در مراکز دولتی نمی باشم.

     

    کانال تلگرام بیماریهای ارولوژی:
    https://telegram.me/drsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص باروری و ناباروری:

    https://t.me/nabarvaridrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص سلامت جنسی:

    https://t.me/salamatjensidrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص زگیل تناسلی:

    https://t.me/zegiltanasolidrsafarineiad

    کانال تلگرام مخصوص ترانسها:

    https://t.me/Iraniantransgender

     



      آرشیو مقالات تخصصی اورولوژی اطفال