طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    اثرات فیزیکی رابطه زناشوئی

    تعداد بازدید:1575

    امروزه در جامعه یک عده باورهائی در مورد اثرات سوء رابطه زناشوئی بر جسم بخصوص در مردان وجود دارند که پایه و اساس علمی ندارند و فیزیولوژی جنسی نیز آنها را توجیه نمی کند. از این باورهای نادرست می توان به موارد زیر اشاره کرد: پوکی استخوان، ضعف قوای جسمانی، ضعیف کردن دید چشمها، از دست دادن ویتامینها و مواد معدنی، خستگی، خواب آلودگی، از دست دادن انرژی فوق اعاده زیاد بزرگ شدن پروستات و بسیاری باورهای دیگر. در طی یک رابطه زناشوئی یک عده تغییرات فیزیولوژیک در بدن حادث می شوند که در مورد آنها ابتدا مختصری توضیح داده شده و سپس مورد بحث بیشتر شکافته می شود.

    یک رابطه زناشوئی یا سیکل جنسی (Sexual Cycle) از چند فاز یا مرحله پشت سرهم تشکیل شده است که زن یا مرد از آنها به ترتیب عبور کرده و بالاخره به ارضاء جنسی می رسد. یک سیکل یا چرخه جنسی در خانمها از ۴ مرحله تشکیل می شود: مرحله برانگیختگی، مرحله کفّه یا همان مرحله تداوم رابطه زناشوئی، مرحله ارگاسم و مرحله فروکش. یعنی یک سیکل جنسی طبیعی از برانگیختگی جنسی شروع می شود و بدنبال ارگاسم تمایل جنسی فروکش پیدا می کند. یک سیکل جنسی طبیعی در خانمها دو تفاوت عمده با مردان دارد: اولین تفاوت این است که خانمها برای رسیدن به ارگاسم معمولا ۱۵-۱۰ دقیقه زمان لازم دارند ولی در صورتیکه حدود ۹۰ درصد مردان ظرف ۲ دقیقه پس از برقراری رابطه زناشوئی به ارضاء جنسی می رسند. دوم اینکه در سیکل جنسی، مردان دارای یک مرحله بیش از خانمها هستند و آن این است که پس از مرحله چهارم یا فروکش، مردها وارد مرحله پنجم یا مرحله تحریک ناپذیری می شوند، در این مرحله مردها دیگر نمی توانند رابطه زناشوئی مجدد را از صفر شروع کنند. مدت زمان آن از چند دقیقه تا چند ساعت و تا چند روز متفاوت است. با افزایش سن مرد، این مدت زمان بیشتر می شود. در صورتیکه خانمها فاقد مرحله تحریک ناپذیری هستند و پس از رسیدن به ارگاسم می توانند دوباره از صفر رابطه زناشوئی را از سر بگیرند. یعنی اکثر خانمها در صورت فراهم بودن شرایط می توانند در یک بار رابطه زناشوئی طبیعی چندین بار ارگاسم را تجربه کنند. تغییرات فیزیولوژیک در هر یک از مراحل سیکل یا چرخه جنسی به قرار زیر هستند:

    تغییرات فیزیولوژیک در مرحله برانگیختگی جنسی در هر دو جنس

    افزایش انقباض در عضلات، افزایش تعداد ضربان قلب و تنفس، پر خون شدن رنگ پوست بویژه در ناحیه سینه و پشت، سفت شدن نوک سینه ها، افزایش جریان خون به دستگاه تناسلی که در مردان سبب نعوظ و در زنان سبب مرطوب شدن دستگاه تناسلی می شود.

    تغییرات فیزیولوژیک در مرحله کفّه در هر دو جنس

    در این مرحله تغییرات فیزیکی در خانمها خیلی واضح و برجسته تر از مردان می باشند، در این مرحله تغییرات مرحله قبلی شدیدتر شده و تغییرات زیر نیز به آنها اضافه می شوند: تورم جدار واژن در خانمها، بالا رفتن بیضه ها در مردان، افزایش بیشتر تعداد تنفس و ضربان قلب، و افزایش بیشتر انقباض عضلانی.

    تغییرات فیزیولوژیک در مرحله ارگاسم در هر دو جنس

    شروع انقباضات غیر ارادی در عضلات، فشار خون، تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس در حداکثر خود هستند، و سبب افزایش مصرف اکسیژن می شوند. در این مرحله جدار واژن در خانمها منقبض شده و رحم نیز دچار انقباضات مکرر و پشت سرهم می شود. در مردان انقباضات ریتمیک عضلات موجود در قاعده آلت تناسلی منجر به انزال می شود. گاها در این مرحله یک قرمزی خاص کل بدن را فرا می گیرد که به آن “راش جنسی” گفته می شود.

    تغییرات فیزیولوژیک در مرحله فروکش در هر دو جنس

    در این مرحله تغییراتی که در سه مرحله قبلی اتفاق افتاده اند کم‌کم به حالت اول بر می گردند. مهمترین تفاوت عمده در ما بین مردان و زنان در این مرحله است. زنان می توانند بسرعت خود را باز یافته و یک سیکل جنسی را از سر بگیرند.

    بنابراین تغییرات فیزیولوژیک فوق سبب ضعف قوای جسمانی و ضعف بینائی و دفع شدن ویتامینها و پروتئینهای بدن نمی شوند. اکثر مردان فکر می کنند که مایع منی عصاره بدن آنها است، در صورتیکه به هیچ وجه صحت ندارد. شصت درصد حجم منی ناشی از ترشحات مخاطی پروستات و ۴۰ درصد آنها حاوی ترشحات کیسه های منوی است و دفع آن سبب دفع هزاران کالری انرژی نمی شود؟؟!!

    اینکه فردی در روز چند بار و فردی هر شش ماه یک بار رابطه زناشوئی داشته باشند، تفاوتی در ترکیب بنده آنها، استحکام استخوان و غیره اتفاق نخواهد افتاد. این باور که مرد برای داشتن رابطه جنسی باید غذاهای مقوی مصرف کند، هیچ بنیان و اساس علمی ندارد و فقط مصرف خرما, عسل و شیرینجات سبب بالا رفتن قند خون و چربی مرد شده و اثرات مضر بر بدن وی خواهند داشت. عده ای فکر می کنند که رابطه زناشوئی سبب خواب آلودگی می شود. در صورتیکه باز صحت ندارد. اکثر روابط زناشوئی شبها قبل از خواب اتفاق می افتند و زندگی ماشینی امروز سبب شده است که اکثر مردها هنگام رسیدن به خانه از قبل خسته و خواب آلود هستند و با تخلیه سیستم عصبی پس از رابطه زناشوئی به خواب می روند و اینگونه مردان اگر پای تلویزیون هم بنشینند همان جا خوابشان می برد.

    و اما مسئله مهم بیمارانی هستند که از قبل دارای فشار خون بالا یا بیماری قلبی مثل گرفتگی عروق کرونر قلب می باشند. گاهاً اینگونه زنان و مردان با بالا رفتن از چند پله و یا پیاده روی تند، دچار درد قفسه سینه بعلت اختلال در اکسیژن رسانی قلب می شوند. چون عروق قلب مسدود است و نمی توانند اکسیژن لازم به قلب را برسانند. در بالا ذکر شد که رابطه جنسی سبب افزایش تعداد ضربان قلب و کار قلب می شود، اینگونه افراد باید دقت کنند که فعالیت جنسی و افزایش کار قلب ممکن است سبب کاهش اکسیژن رسانی به قلب و سکته قلبی شود و باید حتما نسبت به درمان بیماری خود اقدام کرده و در روابط زناشوئی حداکثر احتیاط را انجام دهند.

    کانال تلگرام مخصوص باروری و ناباروری:

    https://t.me/nabarvaridrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص سلامت جنسی:

    https://t.me/salamatjensidrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص زگیل تناسلی:

    https://t.me/zegiltanasolidrsafarineiad

    کانال تلگرام مخصوص ترانسها:

    https://t.me/joinchat/AAAAAAwbWHZ0u7-g9So4kQ



      آرشیو مقالات تخصصی اورولوژی زنان