طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    انواع کم خطر و پر خطر ویروس عامل زگیل تناسلی

    تعداد بازدید:23074

    زگیل تناسلی (Genital Wart) جزو بیماریهای آمیزشی محسوب می شود که فوق العاده مسری بوده و به راحتی منتقل می شود. خود ضایعات پوستی یا همان زگیلها بخودی خود اهمیت چندانی ندارند، آنها با درمان از بین می روند ولی معمولاً عود می کنند، آنچه که مهم است ابتلا به ویروس این بیماری است که به آن ویروس HPV گفته می شود.

    این ویروس انواع بسیار زیادی دارد. هر فرد مبتلا به زگیل تناسلی (Genital Wart) باید حتماً با انجام آزمایش بخصوصی نوع ویروسی که به آن مبتلا است را مشخص نماید، چون بعضی از انواع این ویروس سبب ایجاد سرطانهای خطرناک در بدن می شوند.

    امروزه زگیل تناسلی جزو بیماریهای آمیزشی محسوب می شود و در بسیاری از جوامع زگیل تناسلی شایعترین بیماری آمیزشی است. عامل آن ویروسی به اسم Human papillomavirus یا HPV می باشد. تقریباً هر فردیکه رابطه خارج از خانواده دارد و یا داشته است، به این ویروس آلوده خواهد بود. بیش از ۴۰ نوع ویروس HPV وجود دارند که ناحیه تناسلی در مردان و زنان را گرفتار می سازند. این ویروسها همچنین می توانند دهان و حلق را گرفتار نمایند. اکثر افرادیکه آلوده به این ویروس هستند از ابتلا به آن بی خبر می باشند. این ویروس نه تنها از راه مقاربت منتقل می شود، بلکه اگر دو دستگاه تناسلی با همدیگر در تماس هم بوده باشند، باز قابل انتقال است، یعنی جهت انتقال آن رابطه واژینال الزامی نیست. این ویروس در پوست تمامی نواحی دستگاه تناسلی پراکنده می شود بنابراین استفاده از کاندوم صد در صد از انتقال این بیماری جلوگیری نمی کند. باید ذکر کرد که یک فرد آلوده که هیچ نوع زگیلی در بدن ندارد، باز عفونی بوده و این بیماری را منتقل می کند. بسیاری از افراد از اینکه سبب آلودگی شریک جنسی شده اند را انکار می کنند. اگر خانمی حامله باشد ممکن است این ویروس را به نوزاد منتقل نماید که می تواند سبب عفونت ریوی خطرناک در نوزاد می شود.

    عوارض ابتلا به ویروس زگیل تناسلی (Genital Wart) عبارتند از:

    -ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، مقعد، اطراف دهان و حلق که اکثراً پس از درمان عود می کنند و درمانهای مکرر سبب تغییر شکل پوست می شود.
    -ایجاد سرطان در خانمها: امروزه ثابت شده است که عامل اصلی سرطان دهانه رحم (Cervical cancer) در خانمها همین ویروس HPV می باشد. ابتلا به ویروس HPV خطر سرطانهای زیر را در خانمها زیاد می کند: سرطان فرج و واژن.
    -ایجاد سرطان در مردان: سرطان آلت تناسلی
    -سایر سرطانها در هر دو جنس: سرطان مقعد، سرطان سر و گردن، سرطان لب، زبان و حلق
    -انتقال آن به جنین و ایجاد عوارض خطیر در نوزاد

    انواعی از ویروس HPV که سبب سرطان می شوند متفاوت از سایر انواع ویروس HPV می باشند. انواع ویروس HPV که سبب بیماریهای مختلف می شوند عبارتند از:

    زگیل معمولی: انواع ۱، ۲، ۴، ۲۶، ۲۷، ۲۹، ۴۱، ۵۷، ۶۵، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸

    زگیل کف پا: انواع ۱، ۲، ۴، ۶۰، ۶۳

    سرطان ناخن: نوع ۱۶

    یک نوعی از سرطان پوست: انواع ۵، ۸، ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۷، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۳۷، ۳۸

    سرطان ریه: انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸

    سرطان حنجره: انواع ۶ و ۱۱

    سرطان سینوس: انواع ۱۶ و ۱۸

    سرطان ملتحمه چشم: نوع ۱۶

    سرطان دهان: انواع ۱۶ و ۱۸

    سرطان مری: انواع ۱۶ و ۱۸

    زگیل وسیع ناحیه مقعد: انواع ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۷۰ و ۸۳

    زگیل وسیع ناحیه تناسلی: انواع ۶، ۱۱، ۵۷، ۷۲ و ۷۳

    ضایعات پیش سرطانی (ضایعاتی که با پیشرفت تبدیل به سرطان می شوند): انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۲، ۴۴، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۴، ۶۶، ۶۸، ۸۲

    سرطان فرج: انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸

    سرطان واژن: نوع ۱۶

    سرطان دهانه رحم: انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، ۷۰، ۷۳ و ۸۲

    سرطان مقعد: انواع ۱۶، ۳۱، ۳۲ و ۳۳

    سرطان آلت تناسلی در مرد: انواع ۱۶ و ۱۸

    همانطور که از مطالب فوق استنباط می شود، خطرناکترین نوع ویروس HPV انواع ۱۶ و ۱۸ هستند که سبب بسیاری از سرطانها می شوند. امروزه مشخص شده است که تقریباً عامل بیش از ۷۰ درصد سرطانهای دهانه رحم همین دو نوع ویروس است. درصد سایر سرطانهای مهم که عامل آن ویروس HPV به قرار زیر می باشند:

    -سرطان مقعد ۹۰ درصد
    -سرطان فرج ۴۰ درصد
    -سرطان واژن ۴۰ درصد
    -سرطان حلق ۱۵ درصد-سرطان دهان ۳ درصد

    خطرناکترین انواع ویروس HPV عبارتند از: ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹٫ متأسفانه این ویروسهای خطرناک زگیلهائی مسطح و اغلب غیر قابل رویت ایجاد می کنند که تشخیص آنها مشکل است. من تمام این بیماران را که دارای زگیل تناسلی هستند توصیه می کنم که زگیل خود را کوتر (سوزاندن با برق) کنند و این کار را در اطاق عمل انجام می دهم و نیز با وسایلی به اسم لوپ (که ایجاد درشت نمائی می کنند) تمامی قسمتها را بررسی می کنم و اگر ضایعاتی که قبلاً غیر قابل رویت بودند و الان با درشت نمائی قابل رویت شده اند را نیز با کوتر از بین می برم. در ضمن توسط آندوسکوپی تمام طول مجرای ادرار را نیز بررسی می کنم و در صورت وجود زگیل در داخل مجرای ادرار آنها را نیز از بین می برم. تمام این اقدامات در یک جلسه صورت می گیرند و بدین ترتیب از آلودگی بیمار به مقدار زیادی کاسته می شود.

    در مردانیکه دارای زگیل تناسلی هستند باید حتما از نظر وجود ضایعات زگیلی در داخل مجرای ادرار بررسی شوند، ادرار اینگونه مردان آلوده به ویروس خواهد بود و با بزرگ شدن زگیل در داخل مجرای ادرار خطر خونریزی شدید، انسداد مجرای ادرار و سرطان مجرا وجود دارد. در ضمن چون منی از مجرای ادرار عبور می کند به راحتی سبب انتقال ویروس به داخل بدن شریک جنسی می شود.

    کانال تلگرام مخصوص باروری و ناباروری:

    https://t.me/nabarvaridrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص سلامت جنسی:

    https://t.me/salamatjensidrsafarinejad

    کانال تلگرام مخصوص زگیل تناسلی:

    https://t.me/zegiltanasolidrsafarineiad

    کانال تلگرام مخصوص ترانسها:

    https://t.me/joinchat/AAAAAAwbWHZ0u7-g9So4kQ

    Human papillomavirus types Fig 1

    Human papillomavirus types Fig 2

    Human papillomavirus types Fig 3

    Human papillomavirus types Fig 4

    Human papillomavirus types Fig 5



    آرشیو مقالات تخصصی اورولوژی زنان