طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    تغییر جنسیت-ترانس سکسوآلیسم-آخرین عمل

    تعداد بازدید:1953

    در علم پزشکی ترانس سکسوآلیسم به موردی گفته می شود که در آن هویت جنسی فرد (زن هست یا مرد) با هویت جنسی که با آن بزرگ شده است همخوانی ندارد. مثلا یک فردیکه بصورت دختر بزرگ شده است، فکر می کند که جنس وی اشتباهی بوده و می بایست بصورت جنس مخالف یعنی پسرانه بزرگ می شده است.

    ترانس سکسوآلیسم (Transsexualism) را ترانس جندر (Transgender) نیز می گویند. این بیماران باید طبق قانون مراحل مختلفی را طی کنند تا اجازه تغییر جنسیت به آنها داده شود. این مراحل مختلف است و جراحی در مرحله آخر قرار دارد. بنده به عنوان جراح بحثی در مورد مراحل قبلی تغییر جنسیت ندارم ولی معتقد هستم که اشکالات اساسی در کشور ما دارد و نیازمند باز بینی است. مهمترین مرحله در فرایند تغییر جنسیت یا Transsexualism انجام عملهای جراحی لازم برای تکمیل فرایند تغییر جنسیت می باشد. این مهمترین مرحله دارای کمترین اهمیت در تصمیم گیری همکاران و خود فرد جهت تغییر جنسیت می باشد. در حقیقت اگر فردی از نظر فیزیکی بشکل جنس مخالف درنیاید ترانس سکسوآل محسوب نمی شود.

     

    عملهای جراحی ترانس سکسوآلیسم دارای سه خصوصیت عمده هستند:

    ۱٫ بسیار پیچیده می باشند.

    ۲٫ بسیار پرهزینه هستند.

    ۳٫ خود عملهای جراحی تغییر جنسیت به دسته های مختلف تقسیم می شوند و می توان از تخصصهای مختلف برای انجام هر یک از آنها کمک گرفت. مثلا در تغییر جنسیت زن به مرد، رحم و تخمدانها را یک پزشک متخصص زنان می تواند خارج کند. ولی انجام عملهای جراحی بر روی دستگاه تناسلی برای تغییر شکل دادن آن باید توسط یک پزشک واحد صورت گیرد.

    بنابراین هم خود فرد و هم پزشکانی که تصمیم می گیرند که مجوز تغییر جنسیت را صادر کنند باید موضوع عملهای جراحی را در صدر اولویتها قرار دهند. مردیکه بیکار است و حتی هزینه مسافرت از شهرستان به تهران جهت ویزیت را ندارد، چگونه می تواند از عهده هزینه های جراحی بر بیاید. از طرف دیگر اگر فردی از نظر روانی به مرحله ای می رسد که توسط همکاران روانشناس و روانپزشک مجوز تغییر جنسیت صادر می شود، اگر این فرد عملهای جراحی لازم را نتواند انجام دهد تحت فشارهای روحی و روانی شدید قرار می گیرد. بنابراین لازم است در این مورد مسئولین فکر اساسی بکنند و بنظر می رسد که اینگونه افراد باید توسط ارگانهائی برای انجام اعمال جراحی کمک شوند.

    و اما موضوع این نوشتار این است که در یک سال گذشته افراد ترانس سکسوآل متعدد به بنده مراجعه می کنند و هنگامیکه از آنها سئوال می شود که علت مراجعه چیست می گویند که می خواهیم “آخرین عمل” را شما برای ما انجام دهید. بنده نمی دانم که این اصطلاح “آخرین عمل” را چه کس یا کسانی به این افراد می گویند. منظور بیماران ترانس سکسوآل از “آخرین عمل” ایجاد آلت تناسلی مردانه در تغییر جنسیت زن به مرد و ایجاد آلت تناسلی زنانه (شامل درست کردن واژن) در تغییر جنسیت مرد به زن است. وقتی ناحیه تناسلی اینگونه بیماران معاینه می شود در کمال تعجب مشاهده می شود که نه تنها هیچ اقدام اصلاحی و جراحی صحیح انجام نشده است، بلکه بعلت جراحی های نامناسب، دستگاه تناسلی تغییر شکل داده و قابل اصلاح نیست. در این بیماران نه تنها عملهای قبلی انجام نشده اند، بلکه مشکل آنها تنها باقیماندن “آخرین عمل” نیست بلکه مشکل آنها این است که دستگاه تناسلی مردانه و زنانه آنها از بین رفته و هیچ جایگزینی هم برای آن وجود ندارد. ایجاد آلت تناسلی مردانه یا دستگاه تناسلی زنانه نه تنها آخرین عمل نیست بلکه این بیماران هنوز مراحل ابتدائی را هم طی نکرده اند.

     

    افراد ترانس سکسوآل باید حتما موارد زیر را در مورد عملهای جراحی تغییر جنسیت در نظر داشته باشند:

    ۱٫ اولین و آخرین عمل بر روی دستگاه تناسلی را باید یک پزشک ثابت انجام دهد.

    ۲٫ اعمال جراحی انجام شده غیر قابل برگشت هستند.

    ۳٫ اگر هر مرحله از عمل نامناسب باشد، تقریبا غیر قابل اصلاح بوده و نمی توان اقدام اصلاحی کرد.

    ۴٫ در اعمال جراحی تغییر جنسیت معمولا در هر مرحله جراح شرایط لازم برای انجام عمل جراحی مرحله بعد را فراهم می کند و اگر این شرایط فراهم نشوند انجام عمل مرحله بعدی غیر ممکن است، بنابراین یک پزشک جراح نمی تواند ادامه دهنده عمل جراحی پزشک قبلی باشد.

    ۵٫ انجام عملهای جراحی بر روی دستگاه تناسلی باید از ترتیب مشخصی پیروی کند، یعنی عملها باید به ترتیب انجام شوند.

    ۶٫ اعمال جراحی در تغییر جنسیت فقط محدود به ناحیه تناسلی نیستند و در یک تغییر جنسیت کامل باید تمامی این اعمال صورت گیرند.

    ۷٫ یک عده از عملهای جراحی در تغییر جنسیت الزامی می باشند و تعدادی دیگر اختیاری هستند.

    ۸٫ مهمتر از خود عمل اصلاح عارضه عمل است. در علم پزشکی هیچ عمل بدون عارضه وجود ندارد ولی پزشک جراح یاد می گیرد که چگونه عارضه یا عوارض یک عمل بخصوص را اصلاح کند. عملهای جراحی ترانس سکسوآل بالقوه پر عارضه هستند. گاها خود یک مرحله از عمل نیازمند چند عمل بعدی جهت اصلاح عوارض ایجاد شده است تا بعد از آن عمل مرحله بعدی صورت گیرد.

    در حال حاضر افراد ترانس سکسوآل زیادی هستند که فقط لباس جنس مخالف را پوشیده و ظاهر خود را تا حدودی بشکل جنس مخالف در آورده اند و سالها به همین شکل در جامعه زندگی می کنند. وقتی با این افراد صحبت می شود اکثرا متوجه می شوم که اطلاعات بسیار نادرست از اینترنت کسب کرده اند. همچنین در کمال تاسف چندین سایت وجود دارند که از اسم این افراد جهت سود جوئی و تبلیغات خود استفاده می کنند، بدون اینکه کوچکترین کمکی به آنها کرده باشند. بنابراین بنده به این عزیزان توصیه می کنم که به هیچ وجه در دام تبلیغات اینترنتی واهی نیفتند و نگذارند که افراد سود جو به اسم آنها سایت ایجاد کرده و دنبال منافع شخصی خودشان باشند. البته موضوع تنها نفع و مصلحت شخصی نیست، کاش این افراد فقط دنبال منافع خود بودند، ولی آنها با فراهم کردن اطلاعات بسیار نادرست و کاملا غلط در سایت خود، نه تنها سبب گمراهی بیماران ترانس سکسوآل می شوند بلکه سبب ایجاد ضرر و زیان غیر قابل جبران برای اینگونه بیماران نیز می گردند.

    موضوع بعدی ازدواج این افراد است. افراد ترانس سکسوآل همچنانکه این حق را برای خود قائل هستند که جامعه به آنها این اجازه را بدهد که در قالب جنس مخالف زندگی کنند، باید به حقوق دیگران نیز احترام بگذارند. بنده مواردی از ازدواج افراد ترانس سکسوآل را مشاهده کرده ام که ترانس سکسوآل بودن خود را در بدو ازدواج کتمان کرده و موجب ضرر و زیان جبران ناپذیر برای همسر آینده و خانواده وی شده اند. این اقدام فوق العاده غیر اخلاقی بوده و قابل قبول نیست. این عزیزان باید ترانس سکسوآل بودن خود را در بدو ازدواج به همسر آینده خود بگویند تا وی بتواند تصمیم گیری کند، چون این حق افراد است که همسر مناسب آینده خود را انتخاب کنند و ما باید به آن احترام بگذاریم. بنظر من قانون باید اینگونه افراد را ملزم به این سازد که هنگام ازدواج، ترانس سکسوآل بودن خود را به همسر آینده بگویند و این موضوع را کتمان نکنند چون بعدا همسر آینده متوجه می شود که در حقیقت با همجنس خود ازدواج کرده است.



      آرشیو مقالات تخصصی اورولوژی مردان