طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    راهنمای بیماران مبتلا به زگیل تناسلی – پاسخ به سئوالات متداول

    تعداد بازدید:13457

    زگیل تناسلی جزو بیماریهای آمیزشی محسوب می شود و خیلی مسری است. در یک بار رابطه جنسی با فرد آلوده، شانس ابتلا به این بیماری ۷۰ درصد است. در بسیاری از موارد مردان و زنان مبتلا به این بیماری نمی دانند که نیاز به چه اقداماتی دارند و پیش آگهی این بیماری چیست؟ اغلب این بیماران از پزشکان مختلف توصیه های متفاوت دریافت می کنند. در این مقاله سعی می شود به سئوالات متداول مبتلایان به زگیل تناسلی پاسخ داده شود.

    عامل بیماری زگیل تناسلی (Genital Wart) چیست؟

    عامل این بیماری یک ویروس بنام ویروس پاپیلوم انسانی [Human papillomavirus (HPV)] است که دارای انواع مختلف می باشد.

    آیا این بیماری محدود به ناحیه تناسلی می شود؟

    خیر. این ویروس می تواند تمامی نواحی دستگاه تناسلی، مقعد، دهان و حلق را هم در زن و هم در مرد گرفتار سازد.

    آیا استفاده از کاندوم از انتقال این بیماری جلوگیری می کند؟

    خیر.

    آیا از بین بردن زگیلهای پوستی سبب درمان این بیماری می شود؟

    خیر. ولی درمان زگیلها از عفونی بودن فرد و میزان انتقال به مقدار زیادی می کاهد، به شرطیکه تمام ضایعات پوستی درمان شوند. بسیاری از این ضایعات ریز بوده و توجه بیمار و پزشک را جلب نمی کنند و بسیاری دیگر نیز با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و نیازمند استفاده از درشت نمائی برای رویت آنها است. در بسیاری از بیماران زگیل در داخل مجرای ادرار (مرد و زن) و یا در عمق واژن وجود دارد که درمان نشده باقی می مانند. گاها زگیلهای بسیار ریز در اطراف مقعد و داخل دهان هستند که نادیده گرفته می شوند. بنابراین در درمان بیماران مبتلا به زگیل تناسلی باید تمامی نقاط فوق با درشت نمائی کافی و آندوسکوپی بررسی و زگیلها از بین برده شوند.

    اگر یکی از زوجها دارای زگیل تناسلی باشد آیا باید برای جلوگیری از ابتلا زوج مقابل رابطه جنسی با کاندوم صورت گیرد؟

    خیر. اگر یک زوجی رابطه جنسی مکرر با هم داشته اند، ابتلا زوج مقابل تقریبا قطعی است.

    میزان عود ضایعات پوستی (زگیل) پس از درمان چقدر است؟

    این میزان رویهمرفته ۶۰-۳۰ درصد در مدت سه ماه است. درمان، سبب از بین بردن زگیل پوستی می شود، ولی هنوز این ویروس در داخل خون هست. در بسیاری از موارد علت عود، نادیده گرفتن زگیلهای داخل مجرای ادرار، واژن، داخل دهان، زگیلهای ریز و زگیلهای غیر قابل رویت با چشم هستند. اگر شش ماه پس از درمان ضایعات پوستی عود نکنند، احتمال عود کمتر می شود.

    شانس ایجاد زگیل پوستی بعد از ابتلا به ویروس چقدر است؟

    ظرف ۸ ماه در ۷۵ درصد موارد زگیلهای پوستی ظاهر خواهند شد، ولی بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری دارای زگیل پوستی نبوده ولی این بیماری را به دیگران منتقل می کنند.

    در فردیکه مبتلا به زگیل تناسلی می شود، چگونه می توان فهمید که کی مبتلا به این بیماری شده است؟

    بطور دقیق نمی توان گفت، بسیاری از افراد آلوده سالها دارای این ویروس در خون بوده اند، بدون اینکه ضایعات جلدی واضح ایجاد شوند.

    آیا این بیماری فقط از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

    مدارک معتبر بسیار زیادی وجود دارند که این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، اینکه این بیماری از طریق لباس و یا دست آلوده منتقل شود، هنوز به اثبات نرسیده است.

    من این بیماری را از چه کسی گرفته ام؟

    اگر شما فقط دارای یک شریک جنسی هستید، از او گرفته اید، ولی اگر دارای شرکای جنسی متعدد بوده و یا هستید، نمی توان مشخص کرد عامل ابتلای شما چه کسی بوده است.

    آیا ویروس عامل زگیل تناسلی دارای انواع مختلف است؟

    بله. بیش از ۴۰ نوع ویروس HPV می توانند سبب زگیل تناسلی شوند. انواع ویروس HPV با عدد مشخص می شوند. عامل حدود ۹۰ درصد زگیلهای تناسلی دو نوع ۶ و ۱۱ هستند. انواع ویروسهای زگیل تناسلی به سه دسته تقسیم می شوند: کم خطر، با خطر متوسط و پر خطر.

    چگونه می توان نوع ویروس را مشخص کرد؟

    زگیل تناسلی دارای یک آزمایش بسیار حساس است که به روش PCR انجام می شود و با دقت ۹۹ درصد نوع ویروس را مشخص می کند؟

    من دارای ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی هستم، چگونه می توانم مشخص کنم که آیا آنها زگیل تناسلی هستند یا نه؟

    از همان ضایعات می توان آزمایش انجام داد و مشخص کرد که آیا زگیل تناسلی هستند یا نه.

    اگر نتیجه آزمایش منفی باشد، آیا من حتما مبتلا به زگیل تناسلی نیستم؟

    خیر. در آزمایشگاهها معمولا حدود ۲۰ نوع از این ویروس چک می شوند، بنابراین ممکن است شما مبتلا به نوعی باشید که آزمایشگاه چک نمی کند. علاوه از آن، اگر تعداد ویروس در خون به رقم مشخصی نرسیده باشد، نتیجه تست منفی می شود. ولی تمامی آزمایشگاهها انواع پر خطر شایع مثل نوع ۱۶ و ۱۸ را چک می کنند.

    یکی از زوجها دارای زگیل تناسلی است، ولی زوج مقابل ضایعه پوستی ندارد، آیا وی مبتلا نمی باشد؟

    خیر. ابتلا زوج مقابل تقریبا قطعی است، فقط ضایعات پوستی ایجاد نشده اند. در یک بررسی فقط ۱۰ درصد خانمهای آلوده به این ویروس دارای زگیل پوستی بودند.

    من مشکوک به ابتلا به زگیل تناسلی هستم، ولی ضایعه پوستی ندارم، آیا روشی برای مشخص کردن آلودگی من وجود دارد؟

    بله. اولا شما نقاط محدود بدن خود ر ا می توانید ببینید، ثانیا ضایعات ریز معمولا قابل رویت نیستند و ثالثا حتی اگر هیچگونه ضایعه پوستی نیز نداشته باشید، باز روشی وجود دارد که ابتلا شما را مشخص می کند.

    خطر ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

    عوارض ابتلا به ویروس زگیل تناسلی (Genital Wart) عبارتند از:

    -ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، مقعد، اطراف دهان و حلق که اکثراً پس از درمان عود می کنند و درمانهای مکرر سبب تغییر شکل پوست می شود.
    -ایجاد سرطان در خانمها: امروزه ثابت شده است که عامل اصلی سرطان دهانه رحم (Cervical cancer) در خانمها همین ویروس HPV می باشد. ابتلا به ویروس HPV خطر سرطانهای زیر را در خانمها زیاد می کند: سرطان فرج و واژن.
    -ایجاد سرطان در مردان: سرطان آلت تناسلی
    -سایر سرطانها در هر دو جنس: سرطان مقعد، سرطان سر و گردن، سرطان لب، زبان و حلق
    -انتقال آن به جنین و ایجاد عوارض خطیر در نوزاد

    انواع ویروس HPV که سبب سرطان می شوند، کدامها هستند؟

    انواع مختلف ویروس HPV که سبب سرطانهای مختلف می شوند، به قرار زیر هستند؟

    سرطان ناخن: نوع ۱۶

    سرطان پوست: انواع ۵، ۸، ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۷، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۳۷، ۳۸

    سرطان ریه: انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸

    سرطان حنجره: انواع ۶ و ۱۱

    سرطان سینوس: انواع ۱۶ و ۱۸

    سرطان ملتحمه چشم: نوع ۱۶

    سرطان دهان: انواع ۱۶ و ۱۸

    سرطان مری: انواع ۱۶ و ۱۸

    سرطان فرج: انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸

    سرطان واژن: نوع ۱۶

    سرطان دهانه رحم: انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، ۷۰، ۷۳ و ۸۲

    سرطان مقعد: انواع ۱۶، ۳۱، ۳۲ و ۳۳

    سرطان آلت تناسلی در مرد: انواع ۱۶ و ۱۸

    خطرناکترین انوع ویروس HPV کدامها هستند؟

    خطرناکترین انواع ویروس HPV عبارتند از: ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹ که سبب بسیاری از سرطانها می شوند. امروزه مشخص شده است که تقریباً عامل بیش از ۷۰ درصد سرطانهای دهانه رحم همین دو نوع ویروس است.

    آیا درمانی برای از بین بردن ویروس در بدن وجود دارد؟

    متاسفانه خیر. در حال حاضر درمان موثر برای ریشه کن کردن این ویروس در بدن وجود ندارد. ممکن است در سالهای آینده درمان مؤثر بر علیه این ویروس کشف شود، همانطور که الان ویروس HIV به مقدار زیادی قابل کنترل است.

    سرنوشت کسی که آلوده به ویروس HPV است، چگونه خواهد بود؟

    این ویروس تا آخر عمر در بدن باقی می ماند، ولی در ۲۰-۱۵ درصد موارد با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن آنرا از بین برده و فرد عاری از ویروس می شود.

    چگونه می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیر کرد؟

    مطمئن ترین روش نداشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج و رابطه جنسی خارج از خانواده است. در ضمن موقع ازدواج باید مطمئن شوید که همسر شما دارای رابطه جنسی قبل از ازدواج نبوده است.

    من می خواهم ازدواج کنم، تا کنون رابطه جنسی نداشته ام، چگونه می توانم از عدم ابتلا همسر آینده خود به زگیل تناسلی مطمئن شوم؟

    هر فردی حق دارد که از سلامت همسر آینده خود مطمئن شود، شما می توانید درخواست کنید که همسر آینده شما توسط پزشک متخصص و معتمد معاینه و آزمایش شود.

    اگر همسر آینده من دارای رابطه جنسی قبل از ازدواج بوده است، چه خطری من را تهدید می کند؟

    مثال: یک مردی دارای روابط جنسی قبل از ازدواج با چند نفر بوده است، و هر کدام از افراد فوق با چند نفر دیگر رابطه جنسی داشته اند، اگر یک خانمی با یک همچون مردی رابطه جنسی داشته باشد، مثل اینکه با تمام افراد فوق رابطه جنسی داشته است، و بر عکس.

    آیا زگیل تناسلی واکسن دارد؟

    بله این بیماری دارای واکسن مؤثر است. در حال حاضر دو نوع واکسن بر علیه این بیماری مورد تائید قرار گرفته اند که عبارتند از Gardasil و Cervarix. همانطور که در بالا ذکر شد، ویروس این بیماری دارای انواع مختلف است. دو نوع ۱۶ و ۱۸ عامل ۷۰ درصد سرطان دهانه رحم، ۸۰ درصد سرطان مقعد، ۶۰ رصد سرطانهای واژن و ۴۰ درصد سرطانهای فرج می باشند. هر دو نوع واکسن از ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی نوع ۱۶ و ۱۸ جلوگیری می کند. این دو نوع ویروس عامل ایجاد اکثر سرطانهای داخل حفره دهان نیز می باشند. دو نوع ۶ و ۱۱ سبب ایجاد زگیل تناسلی می شوند. واکسن Gardasil تا ۹۰ درصد از ابتلا به انواع ۶ و ۱۱ جلوگیری می کند.

    آیا واکسیناسیون بر علیه زگیل تناسلی توصیه می شود؟

    سازمان بهداشت جهانی و مسئولین بهداشتی کشورهای آمریکا، اروپا، استرالیا و کانادا واکسیناسیون خانمهای جوان را توصیه می کنند.

    در چه سنی باید واکسن را برای دختران/ خانمها تزریق کرد؟

    سنی که تزریق واکسن توصیه می شود ۱۲-۱۱ سالگی است ولی اگر خانم یا دختری واکسیناسیون بر علیه ویروس پاپیلوم انسانی انجام نداده است می تواند تا سن ۲۶ سالگی آنرا انجام دهد.

    آیا خانمها از تزریق واکسن سود می برند؟

    در کشورهای غربی توصیه می شود که قبل از شروع رابطه جنسی این واکسن تزریق شود و در ضمن اگر چند سال از برقراری رابطه جنسی گذشته ولی هنوز واکسن تزریق نشده است، باز خانمها از تزریق واکسن سود می برند ولی نه به اندازه ای که قبل از شروع فعالیت جنسی زده شده باشند. چون این افراد ممکن است قبلا به بعضی از انواع ویروس پاپیلوم انسانی آلوده شده باشند.

    تاثیر واکسن تا چه مدت در بدن باقی ماند؟

    بررسیها نشان داده اند که باگذشت زمان از میزان تاثیر واکسن کاسته نمی شود.

    روش تزریق و هزینه واکسن چقدر است؟

    این واکسن در سه دوز تزریق می شود و هزینه هر دوز در آمریکا حدود ۱۳۰ دلار می باشد. کشورهائیکه تزریق واکسن را در برنامه بهداشتی خود قرار داده اند، به مقدار زیادی هزینه تزریق واکسن را پوشش می دهند.

    آیا مردان نیز می توانند از این واکسن استفاده کنند؟

    مردها نیز می توانند ما بین ۲۶-۹ سالگی از این واکسن استفاده کنند ولی واکسیناسیون تمامی مردان مثل خانمها توصیه نمی شود.

    از آنجائیکه در کشور ما نیز روز به روز به تعداد مبتلایان به زگیل تناسلی افزوده می شود، مسئولین بهداشتی کشورمان بهتر است یک بررسی انجام دهند که آیا لازم است برنامه واکسیناسیون بر علیه ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) در برنامه واکسیناسیون کشوری گنجانده شود و یا اینکه باید فقط گروه خاصی را واکسینه کرد و یا اینکه اصلا نیازی به واکسیناسیون بر علیه ویروس پاپیلوم انسانی در جامعه ما نمی باشد. باید منتظر پاسخ مسئولین بود.

    من مبتلا به زگیل تناسلی هستم، می خواهم ازدواج کنم، همسر آینده من نیاز به چه اقداماتی دارد؟

    اولا باید بیماری خود ر ا با همسر آینده در میان بگذارید و ثانیا اگر از عدم ابتلا همسر آینده خود مطمئن هستید، برای جلوگیری از ابتلا همسر آینده به انواع خطرناک و شایع ویروس HPV می توانید از واکسن استفاده کنید.

    من می خواهم ازدواج کنم، رابطه جنسی قبل از ازدواج نداشتم، همسر آینده من مبتلا به زگیل تناسلی است، نیاز به چه اقدامی دارم؟

    بهتر است واکسن بزنید.

    یک فرد مبتلا به زگیل تناسلی چه اقداماتی را باید انجام دهد؟

    بطور خلاصه یک فر مبتلا به زگیل تناسلی باید به ترتیب اقدامات زیر را انجام دهد:

    -قبل از درمان زگیلهای پوستی باید حتما از ضایعات آزمایش PCR انجام داد.
    -پس از مشخص شدن جواب آزمایش باید در یک جلسه تمامی زگیلهای قابل رویت با چشم و غیر قابل رویت با چشم در تمامی نقاط بدن از بین برده شوند. تنها روشی که در یک جلسه و بطور مطمئن می تواند تمامی ضایعات را از بین ببرد، سوزاندن ضایعات توسط برق است. برای اینکار بیمار باید بصورت سرپائی در بیمارستان در اطاق عمل بررسی و اقدامات درمانی در یک جلسه انجام شوند. اینکار در مطب امکانپذیر نیست.
    -قدم بعدی مشخص کردن آلودگی شریک جنسی و درمان مناسب آن است.
    -تصمیم در مورد استفاده احتمالی از واکسن در خود و شریک جنسی
    -پیگیری سالیانه توسط پزشک متخصص

    HPV Guide-fig 1

    HPV Guide-fig 2

    HPV Guide-fig 3

    HPV Guide-fig 4

    HPV Guide-fig 5



    آرشیو مقالات تخصصی اورولوژی زنان