• پربازدیدترین مطالب

جزئیات مطلب

سرطان مثانه

سرطان مثانه یکی از سرطانهای نسبتا شایع در مردان می باشد. این سرطان مخصوص سنین بالا است. از هر ده نفر مرد مبتلا به سرطان مثانه، ۹ نفر آنها بالای ۵۵ سال سن دارkد. سن متوسط تشخیص سرطان مثانه ۷۳ سالگی است. یک دهم درصد سرطان مثانه در زیر ۲۰ سالگی و ۴/۰ درصد ما بین ۳۴-۲۰ سالگی تشخیص داده می شود. مردان ۳ برابر زنان مبتلا به سرطان مثانه می شوند. مهمترین علامت سرطان مثانه ادرار خونی است. وجود خون به هرمیزان در ادرار را باید مهم تلقی کرد.

در طول زندگی از هر ۲۶ نفر مرد یکی از آنها مبتلا به سرطان مثانه خواهد شد. این شانس در خانمها یک به ۸۶ می باشد. سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در مردان است. سفید پوستان دو برابر سیاه پوستان مبتلا به سرطان مثانه می شوند (برعکس سرطان پروستات که در سیاه پوستها شایعتر است). در ۵۰ درصد موارد سرطان مثانه موقع تشخیص محدود به مثانه است و در ۵۰ درصد دیگر متاسفانه سرطان به نقاط دیگر بدن دست اندازی کرده است. مثانه یک عضو عضلانی تو خالی و بالون مانند است که در داخل لگن قرار گرفته و ادرار را در خود ذخیره می کند. مثانه توسط دو لوله بنام حالب به کلیه ها متصل است. کلیه ها محل تولید ادرار هستند. ادرار تولید شده در کلیه ها از طریق لوله های حالب به طرف پائین و مثانه آمده و در آن تا موقع دفع ادرار ذخیره می شود. وقتی مثانه پر شد، سیگنالهای عصبی به مغز ارسال و فرد متوجه می شود که احساس دفع ادرار دارد و باید در فرصت مناسب مثانه خود را خالی کند. مثانه توسط یک لوله بنام مجرای ادرار به خارج از بدن وصل می شود و از طریق آن محتویات خود را خالی می کند. در خانمها مجرای ادرار کوتاه بوده و در قسمت بالای واژن به بیرون باز می شود. در مردان مجرای ادرار از وسط پروستات عبور کرده و به بیرون متصل می شود. داخل مثانه از یک پوشش خاص ضد ادرار مفروش شده است که این پوشش اجازه عبور به ادرار به داخل جدار مثانه را نمی دهد. بیش از ۹۰ درصد سرطانهای مثانه از پوشش مخاطی آن منشاء می گیرند.

علل سرطان مثانه

سرطان مثانه جزو سرطانهائی است که فاکتورهای خطر بسیار شناخته شده دارد و ما در زندگی خود می توانیم با تغییر این فاکتورها شانس ابتلا به سرطان مثانه را نیز تغییر دهیم. عواملی که سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می شوند به قرار زیر هستند:

کشیدن سیگار: آن بزرگترین فاکتور خطر برای سرطان مثانه است. هر قدر مدت زمان مصرف سیگار بیشتر و تعداد آن زیادتر باشد، امکان ابتلا به سرطان مثانه بیشتر است. دود سیگار حاوی مواد شیمیائی است که خاصیت سرطانزائی دارند. خطر ابتلا به سرطان مثانه در سیگاریها ۲/۲ برابر جمعیت عادی است.
    قرار گرفتن در معرض مواد شیمیائی: افرادیکه بعلت ماهیت شغل خود با مواد شیمیائی و رنگی سر و کار دارند (نساجی، رنگرزی، خشک شوئی، پلاستیک، لاستیک، قطران، قیر، ذغال و غیره) خطر ابتلا به سرطان مثانه در آنها بیشتر است. افرادیکه با این مواد سر و کار دارند باید بطور دوره ای از نظر وجود احتمالی سرطان مثانه بررسی شوند.
    سن: سرطان مثانه در زیر سن ۴۰ سالگی نادر است. چون مواد شیمیائی، سیگار و مواد سرطانزا نیاز به زمان دارند تا اثرات خود را ظاهر سازند. ولی سرطان مثانه در هر سنی قابل رویت است.
    جنس: سرطان مثانه در مردان خیلی شایع تر از زنان می باشد.
    عفونت: عفونت مکرر مثانه و سنگ مثانه فرد را مستعد ابتلا به سرطان مثانه می کند. منتهی معمولا نوع سرطان این افراد از نوع خطرناکتر می باشد.
    درمانهای قبلی برای سرطان: اگر فردی بعلت یک سرطان دیگر تحت پرتودرمانی لگن قرار گیرد و یا با بعضی از داروها شیمی درمانی شود (مثل سیکلوفسفامید) خطر سرطان مثانه در آنها بیشتر می شود.

علائم سرطان مثانه کدامها هستند؟

شاه علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار است. خون در ادرار به دو صورت می باشد. نوع شایعتر آن این است که آزمایشگاه گزارش می کند که ادرار حاوی خون است و نوع دیگر خود فرد متوجه می شود که ادرار وی خونی شده است. از خصوصیات ادرار خونی ناشی از سرطان مثانه این است که بدون درد می باشد و بیمار به ناگهان می بیند که ادرار وی تقریبا خون خالی است و یا لخته خون دفع می کند. وجود خون در ادرار آنقدر مهم است که بیمار باید بلاافصله به پزشک مراجعه کند. وجود خون در ادرار دلایل بسیار زیادی دارد مثل عفونت ادرای، سنگ ادراری، التهاب مثانه و غیره. ولی می تواند ناشی از سرطان مثانه و سرطان کلیه نیز باشد. سن بیمار خیلی کمک کننده است. احتمال اینکه ادرار خونی ناشی از سرطان باشد در یک مرد ۶۰ ساله خیلی بیشتر از یک مرد ۳۰ ساله است. گاهی بیماران دچار سوزش ادرار نیز می شوند. در عده ای از بیماران ممکن است درد در قسمت تحتانی شکم نیز حادث شود.

تشخیص این بیماری با آزمایش ادرار، معاینه و عکسبرداری می باشد. تشخیص قطعی با سیستوسکوپی است. سیستوسکوپی یک روش آندوسکوپی است که با آن می توان مجرا، پروستات و مثانه را دید. گاها تمامی بررسیها طبیعی هستند و فقط در سیستوسکوپی مشخص می شود که بیمار سرطان مثانه دارد.

درمان سرطان مثانه چگونه است؟

درمان بستگی به وسعت بیماری دارد. اگر بیماری در مراحل ابتدائی تشخیص داده شود خیلی بهتر خواهد بود. حدود ۷۰ درصد سرطانهای مثانه مشی بطئی دارند و سالها بیمار خوب است و در ۳۰ درصد موارد سرطان بسرعت پیشرفت می کند. اگر سرطان مثانه در مراحل ابتدائی تشخیص داده شود یعنی هنوز سرطان محدود به مثانه باشد و از جدار مثانه عبور نکرده و به جاهای دیگر بدن دست اندازی نکرده است، درمان ساده تر است. سن بیمار نیز در انتخاب نوع درمان تاثیر دارد. در بسیاری از موارد می توان با جراحی فقط توده سرطانی را برداشت. گاها برای درمان، کل مثانه بیمار خارج و از روده های بیمار برای او مثانه ساخته می شود.

Bladder Cancer 3

Bladder Cancer 1