طبقه بندی مطالب

  • دسته‌ها
  • پربازدیدترین مطالب

    جزئیات مطلب

    عملکرد جنسی در مردان مبتلا نارسائی مزمن کلیه

    تعداد بازدید:5600

    حدود ۵۰ درصد بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (Chronic Renal Failure=CRF) دارای اختلال در عملکرد جنسی (Sexual Dysfunction) هستند که آن می تواند از یک کاهش خفیف در میل جنسی تا عدم رسیدن به ارضاء جنسی متفاوت باشد. بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (CRF) از قبل دارای استرس بوده و روابط ما بین زوجها تا حدودی مختل شده است.

    این بیماران دارای مشکلات اجتماعی و اقتصادی نیز هستند و اضافه شدن اختلال در عملکرد جنسی به مشکلات آنها می افزاید. علاوه از آن این بیماران اعتماد به نفس خود را از دست داده و یک نگرش منفی نسبت به بدن خود نیز پیدا می کنند. سی و سه درصد این بیماران رابطه جنسی ندارند و ۴۴ درصد فقط هفته ای یک بار رابطه زناشوئی دارند. حدود ۸۰-۴۰ درصد بیمارانیکه دیالیز می شوند دارای ناتوانی جنسی (Impotence) هستند. مهمترین عامل ناتوانی جنسی در مردان مبتلا به نارسائی مزمن کلیه، اختلال در عروق لگنی است. اصولا فرایند نعوظ یک فرایند عروقی است و اگر خون کافی به آلت تناسلی نرسد، نعوظ اتفاق نخواهد افتاد، علاوه از آن تنها ورود خون کافی به آلت تناسلی سبب نعوظ در مردان نمی شود، بلکه این خون باید در آلت تناسلی باقی بماند و از‌ آن خارج نشود، اگر خونی که به آلت تناسلی وارد می شود از آن خارج گردد به آن نشت وریدی گفته شده و سبب یکی از بدترین انواع اختلال نعوظ (Erectile Dysfunction) خواهد شد. در نارسائی مزمن کلیه (CRF) هم میزان جریان خون ورودی به آلت تناسلی مختل می شود و هم بیمار مبتلا به نشت وریدی می گردد. حدود ۶۰ درصد علت ناتوانی جنسی در مردان با کلیه های طبیعی همین عوامل عروقی هستند.

    علل اختلالات جنسی در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه: دلایل عدیده برای ایجاد اختلال در عملکرد جنسی در این بیماران وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

    -خستگی: خستگی یک عامل مهم است. هر بیماری مزمنی همراه با خستگی است و چون بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه دارای کم خونی نیز هستند، میزان و شدت خستگی در آنها بیشتر است.
    -افسردگی: تقریباً تمام بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (CRF) دوره ای از افسردگی را تجربه می کنند و بهترین علامت آن در این بیماران کاهش میل جنسی است.
    -داروها: این بیماران داروهای بسیار زیادی مصرف می کنند که از عوارض تعداد قابل ملاحظه ای از آنها ایجاد اختلالات جنسی است. باید خاطر نشان کرد که بیمار به هیچ وجه نباید تغییری در روش مصرف دارو و یا نوع آن انجام دهد، هرگونه تغییرات داروئی باید توسط پزشک معالج باشد.
    -تصویر نامناسب از بدن: این بیماران اغلب دارای فیستول هستند که از طریق آن دیالیز می شوند و فکر می کنند که وجود فیستول در بدن آنها سبب بد شکل شدنشان شده است و سعی می کنند که فیستول خود را کمتر در معرض دید دیگران قرار دهند.
    -بیماری زمینه ای که منجر به نارسائی مزمن کلیه شده است: یکی از شایعترین بیماریها که سبب نارسائی مزمن کلیه می شود دیابت است. در دیابت عروق بدن مسدود می شود و با مسدود شدن عروق خونرسان آلت تناسلی، ناتوانی جنسی ایجاد می شود. بیماری مهم دیگر که می تواند سبب نارسائی مزمن کلیه شود، افزایش فشارخون است.
    -تغییرات هورمونی: بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه دارای تغییرات هورمونی وسیع هستند که عملکرد طبیعی جنسی را بشدت تحت تأثیر قرار می دهند. برای عملکرد طبیعی بیضه ها باید یک محور که از بالا شروع شده و بطرف پائین می آید طبیعی عمل کند. این محور در مردان از بالا به پائین عبارت است از: هیپوتالاموس – هیپوفیز و بیضه. غده هیپوتالاموس یک هورمون به اسم GnRH ترشح می کند که از طریق خون به غده هیپوفیز رفته و سبب می شود که غده هیپوفیز دو هورمون به اسامی LH و FSH ترشح نماید، این دو هورمون از طریق خون به بیضه ها می روند و هورمون LH سبب ترشح هورمون تستوسترون توسط بیضه ها و هورمون FSH سبب تولید اسپرم توسط بیضه ها می شود. در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه ترشح هورمون GnRH توسط غده هیپوتالاموس مختل می شود، در نتیجه هم میزان ترشح هورمون مردانه یا هورمون تستوسترون توسط بیضه ها کاهش می یابد و هم تولید اسپرم توسط بیضه ها مختل می شود. بدین دلیل در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (CRF) میزان ناباروری بیشتر از جمعیت عادی است. یکی از علل اختلالات جنسی در این بیناران افزایش پرولاکتین خون است. در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه میزان هورمون پرولاکتین خون زیاد می شود، افزایش هورمون پرولاکتین خون سبب مهار عملکرد غده هیپوتالاموس شده و بیمار مبتلا به اختلالات جنسی می شود. افزایش پرولاکتین خون می تواند سبب کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ و ناباروری گردد.
    -اثرات روانی نارسائی مزمن کلیه که گاهاً شدید بوده و نیاز به مداخلاتی نظیر روان درمانی پیدا می کند.

    آیا رابطه جنسی در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه بی خطر است؟

    بسیاری از بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه فکر می کنند که رابطه جنسی سبب آسیب به فیستول آنها شده و یا سبب آسیب به کلیه پیوندی می شود، در صورتیکه رابطه زناشوئی در این بیماران بدون خطر است. باید سعی کرد در حین رابطه زناشوئی به محلیکه از طریق آن دیالیز انجام می شود فشار وارد نشود.

    این بیماران چگونه می توانند به خودشان کمک کنند؟

    -سعی کنید ظاهر مناسب داشته باشید، وقتی شما خوب بنظر می رسید، احساس شما نیز خوب خواهد بود.
    -اگر شما مبتلا به ناتوانی جنسی (Impotence) هستید، سعی نکنید که رابطه زناشوئی را فقط در انجام نزدیکی خلاصه کنید.
    -اگر شما کمرو هستید، کتاب به شما خیلی کمک می کند. صحبت کردن با سایر بیمارانیکه دیالیز می شوند، و افزایش آگاهی سبب بهبود در روابط با شریک زندگی می شود.
    -به خاطر داشته باشید که نگرش مثبت در زندگی اساس یک رابطه موفقیت آمیز است.

    درمان اختلالات جنسی (Sexual Dysfunction) در مردان مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (Chronic Renal Failure): برای درمان اختلالات جنسی در این مردان باید یک عده اصولی را رعایت کرد:

    -اختلالات جنسی در این بیماران علل متعدد دارد و باید تمامی آنها مد نظر قرار گیرند.
    -این بیماران باید از نظر مشکلات روحی مثل افسردگی، اضطراب و استرس و همچنین از نظر چگونگی روابط عاطفی ما بین زن و شوهر مورد بررسی دقیق قرار گیرند.
    -یکی از علل مهم اختلالات جنسی (Sexual Dysfunction) در این بیماران داروهائی است که مصرف می کنند، می توان با مشورت پزشک معالج نوع دارو را تغییر داد.
    -افزایش اوره خون این بیماران باید توسط دیالیز یا پیوند درمان شود.
    -یکی از اختلالات هورمونی در این بیماران پرکاری غده پاراتیروئید است، درمان مناسب آن کمک به بهبود عملکرد جنسی می شود.
    -بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (CRF) که هنوز پیوند کلیه نشده اند نمی توانند داروهای مصرف شده را بطور طبیعی دفع کنند، بنابراین نوع و میزان مصرف دارو در این بیماران با مردان عادی مبتلا به اختلالات جنسی بسیار متفاوت خواهد بود. گاهاً بعضی از داروها فقط هفته ای یک بار تجویز می شوند.
    -باید توجه داشت که مصرف بعضی از داروها در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (Chronic Renal Failure) ممنوع است.



      آرشیو مقالات تخصصی اورولوژی مردان